Fiskeristyrelsen har udarbejdet en række kontrol- og prøvetagningsplaner, som sammen med en række andre tiltag skal sikre, at Danmark fremadrettet lever op til EU-reglerne på områder, som hidtil ikke har været fuldt ud implementeret.
Planerne er udformet, så de ikke stiller yderligere krav end det, der følger af EU-reguleringen. Tværtimod giver planerne en række muligheder, som ellers ikke ville være til stede, hvis det udelukkende var kravene i EU-reguleringen, der var gældende. Man kan dermed sige, at Danmark kan lave bestemte undtagelser til de generelle krav ved at udarbejde prøvetagnings- og kontrolplaner.
Et eksempel herpå er, at Danmark laver en undtagelse fra det generelle krav om, at alt fisk skal vejes ved landing ved at lave en prøvetagnings- og kontrolplan herom, hvormed det tillades, at fartøjer kan veje og pakke om bord, og at opkøberen kun skal udtage stikprøver af de landede mængder. Hvis Danmark ikke havde en prøvetagnings- og kontrolplan for vejning og pakning om bord, ville en sådan mulighed ikke være mulig, og alt fisk ville skulle vejes ved landing.
Forskellen på prøvetagningsplan, kontrolplan og vejledning
Forskellen på en prøvetagnings- og kontrolplan er kort fortalt, at prøvetagningsplanen angiver retningslinjer og procedurer for, hvordan der skal udtages stikprøver til kontrolvejning ved landingstidspunktet.
Kontrolplanen angiver i virkeligheden de samme retningslinjer og procedurer, men dækker de tilfælde, hvor man forskyder processen til modtagevirksomheden, som kan være beliggende et andet sted i Danmark. Det vil sige, at fisken transporteres til et andet sted end landingsstedet, før den vejes. Årsagen kan eksempelvis være, at der i de mindre havne ikke altid er veje- og sorteringsfaciliteter, eller at fisken landes i en havn, hvor førstehåndsopkøberen/modtageren/auktionen ikke er beliggende.
For at gøre det lettere at forstå planerne har Fiskeristyrelsen udarbejdet vejledninger, som giver en indføring i de krav og muligheder, der følger af planerne.
Nedenfor kan man læse mere om og hente de enkelte prøvetagnings- og kontrolplaner samt de dertilhørende vejledninger. Derudover kan man læse en kort orientering om, hvordan man kan få tilladelse til at veje og pakke om bord.