For at sikre at den maskineffekt, som et fartøj har registreret i Fiskeristyrelsens fartøjsregister, er den samme som den effekt, fartøjet rent faktisk yder i virkeligheden, fører Fiskeristyrelsen kontrol med fiskefartøjers maskineffekt.
Nedenfor kan du læse, på hvilket grundlag Fiskeristyrelsen udpeger skibe til kontrol, og hvordan der både føres såkaldt administrativ kontrol (verifikation) og fysisk kontrol.
Udpegelse af fartøjer til kontrol
For at målrette tilsynsindsatsen og kontrolressourcerne til der, hvor der er størst behov, baserer Fiskeristyrelsen sin kontrol af maskineffekt på en risikobaseret prøvetagningsplan.
I den nationale prøvetagningsplan for Danmark er der på baggrund af krav i EU-reglerne defineret en række risikoparametre, på hvilket grundlag der udpeges relevante fartøjer til kontrol. Det væsentligste parameter er defineret som fiskerfartøjer, der er pålagt maskineffektbegrænsninger i de områder, hvor de fisker, samt afvigelse fra det gennemsnitlige forhold mellem bruttotonnage og kilowatt inden for forskellige fartøjskategorier.
I den nuværende prøvetagningsplan – som gælder for 2022 og 2023 er følgende tre områder med motorkraftbegrænsning omfattet:
1) Område 22 i Østersøen (maksimal maskineffekt på 221 kilowatt)
2) ”Rødspættekassen” langs den jyske vestkyst (maksimal maskineffekt på 221 kilowatt)
3) Limfjorden (muslingefartøjer samt trawl- og snurrevodfartøjer)
Alle fartøjer, der fisker i de tre områder, er automatisk omfattet af prøvetagningsplanen og indgår dermed i den kontrolpopulation, hvorfra der udpeges fartøjer til administrativ kontrol, fysisk kontrol og måling. Kontrolpopulationen udgøres af 143 fartøjer.
Prøvetagningsplanen og dens risikokriterier bliver evalueret og genberegnet på årlig basis. I den forbindelse vil Fiskeristyrelsen løbende vurdere, om der skal foretages ændring af de forskellige områder, som er omfattet af prøvetagningsplanen.
Se prøveudtagningsplanen for kontrol af motorkraft 2022-2023 her.
Du kan læse mere om reglerne for kontrol af maskineffekt for EU's fiskeflåde her: EU's kontrolforordning nr. 1224/2009 og gennemførselsforordningen nr. 404/2011.