Information om synliggørelse af tilskud fra Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF)
Som støttemodtager har du pligt til at synliggøre, at dit projekt er støttet af Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF). Dette skal dokumenteres og opretholdes under projektperioden.
Synliggørelsen skal være proportional med støttens størrelse, og det er vigtigt, at du giver sammenhængende, effektive og forholdsmæssige målrettede oplysninger til forskellige modtagergrupper, herunder medierne og offentligheden. Kommunikation og synliggørelse af projektet er støtteberettiget.
Du kan læse nærmere om kommunikationsforpligtelserne i menuen nedenfor.
Denne side beskriver kommunikationsforpligtelserne for tilskudsmodtagere af midler under Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF). Får du støtte fra en ordning under Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF), henviser vi til siden om informationsaktiviteter ved EHFF-tilskud.
Sådan skal du informere
Du skal synliggøre støtten gennem flere kanaler. Nedenfor kan du læse nærmere om dem, og hvordan disse skal benyttes.
Websted og sociale medier
Du skal synliggøre, at dit projekt er støttet af EHFAF ved at skrive om det på dit websted og på sociale medier, hvis sådanne findes. Skriv en beskrivelse af projektet, herunder mål og resultater, og angiv, at der er modtaget økonomisk støtte fra den Europæiske Union (EU).
Dokumenter og kommunikationsmateriale
Du skal fremhæve, at dit projekt er støttet af EHFAF på dokumenter og øvrigt kommunikationsmateriale;
- der vedrører promovering og gennemførelse af dit projekt, og
- som er beregnet til offentligheden eller deltagerne i dit projekt.
Det vil sige på publikationer, pjecer, brochurer, nyhedsbreve, annoncer, præsentationer, attester, deltagerbeviser og lignende.
Fysisk skiltning
Ved støtte til projekter, hvis samlede udgifter overstiger 100.000 EUR og indebærer fysiske investeringer, skal du opsætte varige plader og skilte, når projektet starter eller erhvervet udstyr installeres. Skiltningen skal vise EU’s logo og være tydeligt synligt for offentligheden.
For projekter, der ikke falder under ovenstående, skal du på et tydeligt synligt, offentligt sted opsætte mindst én plakat med en minimumsstørrelse på A3 eller tilsvarende elektronisk visning med information om projektet, hvor den økonomiske støtte fra EU fremhæves.
Hvis støttemodtageren er en fysisk person, skal vedkommende så vidt muligt sikre, at der er passende information tilgængelig på et sted, der er synligt for offentligheden eller gennem elektronisk visning på stedet.
Vær opmærksom på, at der gælder særlige krav til, hvordan EU's logo skal vises. Du kan læse nærmere om disse krav i det efterfølgende afsnit.
For projekter med samlede omkostninger over 10 mio. EUR
Støttemodtager skal for operationer af strategisk betydning og projekter med samlede omkostninger, der overstiger 10 mio. EUR, tilrettelægge et kommunikationsarrangement eller en kommunikationsaktivitet. Den specifikke aktivitet besluttes efter, hvad der er relevant. EU-Kommissionen og den ansvarlige forvaltningsmyndighed skal inddrages rettidigt.
Der gælder særlige krav til, hvordan EU's logo skal vises. Du kan læse nærmere om disse krav i det efterfølgende afsnit.
Krav til brug af Den Europæiske Unions logo
Som støttemodtager skal du bruge EU-logoet i din kommunikation.
Der er særlige krav til, hvordan EU's logo skal vises:
- Logoet skal være tydeligt afbildet på alt kommunikationsmateriale, der er rettet til offentligheden og projektdeltagere.
- Logoet skal være fulgt af teksten ”Finansieret af Den Europæiske Union” eller ”Medfinansieret af Den Europæiske Union” medmindre det allerede fremgår af logoet.
- I direkte forbindelse med logoet kan følgende skrifttyper anvendes: Arial, Auto, Calibri, Garamond, Trebuchet, Tahoa, Ubuntu eller Verdena. Kursivering, understregning eller andre skriftsnit må ikke anvendes.
- Teksten må ikke berøre logoet.
- Den valgte skriftstørrelse skal være proportionel med logoets størrelse.
- Skriftens farve skal være ”reflex blue” (den samme farve som EU’s flag), sort eller hvid, afhængigt af baggrunden.
- Logoet må ikke ændres eller kombineres med andre grafiske elementer eller tekster. Hvis der vises andre symboler ud over logoet, skal logoet have mindst samme størrelse målt i højde eller bredde som det største af de øvrige symboler.
- Der må ikke afbildes nogen andre former for visuel identitet eller symboler end logoet til at illustrere støtten fra EU.
Bemærk, at der er designkrav til logoet, hvilket blandt andet betyder, at logoet ikke må vrides og strækkes. Hvis du er i tvivl, om dit logo lever op til designkravene, kan du konsultere bilag IX i de fælles bestemmelser for EU's fonde.
Du kan finde officielle EU-logoer i det følgende afsnit. Der findes en uddybende vejledning til brugen af EU’s logo i forbindelse med kommunikation af EU-finansiering:
Brugen af EU-logoet i forbindelse med EU-programmer (europa.eu)
EU’s logo må ikke være fulgt af anden tekst end ovennævnte, heller ikke ”Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond”. Der opfordres dog til omtale af Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF) på anden vis, f.eks. som hashtags på sociale medier eller andre former for kommunikationsmateriale, men dette er ikke et krav.