Waters. 33 % of the landings were inspected. The segment represented approximately 20 % of the total industrial landings in 2016. Blue whiting is also a by-catch in pelagic fishing for herring and has been inspected in relation to pelagic landings. See section 2.3. Compared to 2015 the number and quantities of industrial landings decreased by 40 % compared [...] fishery In 2016, there were 35,929 landings of cod in Danish ports 2 % less than in 2015. Of these, 990 landings were inspected equivalent to an inspection frequency of 2,8 %. In 2016, the Danish AgriFish Agency inspected 5 % of the quantity of cod landed which is the same level as in 2015. The inspection of landings in which cod is included accounts [...] to a large number of inspection elements including e.g. monitoring of landings from start to finish. Physical inspections are carried out on selected vessels and administrative crosschecks are performed for all landings. Physical inspection of at least 5 % of the number of landings and at least 7,5 % of the quantities are required according to EU legislation
betyder, at mindst 5% af alle landinger og mindst 7,5 % af fangstmængden skal kontrolleres. Kontrollen indebærer også, at kontrolpersonalet følger landingen fra start til slut. I 2018 blev der gennemført fysisk kontrol af 36 pelagiske landinger svarende til 7,5 % af alle pelagiske landinger. Idet 8,6 % af mængden af landingerne blev kontrolleret, blev der [...] af de vigtigske fiskerier i dansk farvand. Derfor udgør kontrol af landinger, hvor der indgår torsk, den største del af alle landingskontrolforretninger (29%). I 2018 blev der foretaget 32.533 landinger, hvor der var torsk ombord. Der blev foretaget kontrol af 803 af disse landinger svarende til 2,5 % - en mindre nedgang ift. både 2017, hvor tallet [...] overvågning af fartøjernes aktivitet gennem det såkaldte VMS-system2 er et vigtigt redskab i kontrollen. Grundlaget for kontrollen i land var i 2018 67.711 landinger af fisk, hvilket er 1 % flere landinger end i 2017. De landende mængder af fisk i 2018 var på 1.131.168 tons, hvilket er et fald på ca. 6 % i forhold til 2017. Tabel 2.1 Antal kontroller i havn
nem at vurdere i forhold til art og mængde Landinger af sild og makrel til konsum er forholdsvise ’rene landinger’. Der er tidligere konstateret afvigelser mellem logbogsarter og mængder i forhold til logbogs førte arter og angivne mængder i landingserklæringer og afregninger. Ved langt hovedparten af landinger, udtages prøverne af en uvildig 3. parts [...] sild og makrel, der landes af pelagiske arter til konsum, men de øvrige arter er medtaget, såfremt der skulle forekomme landinger til konsum af disse arter. 6. Minimumsprøver der skal udtages i forbindelse med kontrol ved landing eller ef- ter transport: Prøveudtagningsplanen er vigtig for at sikre nøjagtig afskrivning af mængder og fiskearter som landes [...] ved landing og vejning: Med en risikobaseret tilgang, udføres der kontrol med losningen. Der føres risikobaseret kontrol med prøveudtagning og vejning. Prøveudtagningens veje- resultat bruges bl.a. til at sammenligne med det vejeresultat som fremkommer hos første- håndsopkøberen/modtageren. Risikoniveauet vurderes bl.a. ud fra: Antal landinger Fiskearter
følger landingen fra start til slut. Der udføres både fysisk kontrol af udvalgte fartøjer samt administrativ krydskontrol af alle landinger. EU-kravet er fysisk kontrol af mindst 10 % af antallet af landinger og mindst 15 % af mængderne. I 2013 blev der gennemført fysisk kontrol af 54 landinger, svarende til 17 % af antallet af pelagiske landinger og 22 [...] indebærer kontrol af landinger fra tredje landes fartøjer i danske havne og validering af fangstattester ved danske fartøjers landinger i visse tredje lande og danske virksomheders eksport af fisk og fiskerivarer til visse tredje lande. NaturErhvervstyrelsen skal gennemføre administrativ kontrol af samtlige direkte landinger foretaget af 3. landes [...] ved landing samt kontrol af partier af fisk hos opkøbere. I forbindelse med kontrolforretningen udfærdiger kontrollørerne en besøgsrapport med oplysninger om de enkelte kontrolelementer. Oplysningerne fra besøgsrapporterne er den grundlæggende dokumentation for kontrolarbejdet. Kontrolgrundlaget for landingskontrol var i 2013 ca. 83.800 landinger af
reguleringsbekendtgørelsens § 21 og bilag 5 forud for hver landing. Ved landing af mere end 10 tons makrel skal der i henhold til Kommissionens forordning nr. 404 af 8. april 2011 ske melding mindst 4 timer før ankomst til havn. Ved landing i udlandet skal der senest 48 timer efter landing indsendes vejeseddel samt logbog til Fiskeristyrelsen. Dette [...] hvilke arter der fiskes. Logbogen skal ved landing i dansk havn i umiddelbar tilknytning til landing og losning afleveres eller fremsendes til den lokale afdeling af Fiskeristyrelsen, i hvis område landingshavnen ligger, uanset om der efter de almindelige regler gælder en længere frist for aflevering. Ved landing i udenlandsk havn, fremsendes logbogsbladene [...] 5 forud for hver landing. Melding skal for fartøjer omfattet af reglerne om elektronisk rapportering af logbogsdata afgives via dette system. For øvrige fartøjer skal melding afgives via Fiskeristyrelsens hjemmeside. Ved meldingen giver Fiskeristyrelsen fartøjsføreren et kvitteringsnummer, som skal indføres i logbogen. Ved landing af mere end 10 tons
søpakket fisk. Dette medfører, at søpakket fisk ikke skal vejes ved landing, men vil i stedet blive underkastet en prøvetagningsplan. Danmark vil gerne fremme landinger af søpakket fisk. NaturErhvervstyrelsen bemærkede, at man godt var klar over, at erhvervet var imod vejning ved landing. NaturErhvervstyrelsen var interesserede i at høre erhvervets forslag [...] krav om vejning af fisk ved landing vil betyde, at nogle landingssteder og auktioner sandsynligvis vil lukke. Det vil i hvert fald blive meget fordyrende. Danmarks Fiskeriforening ønskede, at Danmark benytter de andre undtagelser, der er i kontrolforordningen. NaturErhvervstyrelsen spurgte, hvor stor en del af landingerne i Danmark, der er søpakket. [...] Hirtshals auktion anslog, at det for deres vedkommende måske var omkring 30 % af landingerne. NaturErhvervstyrelsen oplyste, at alternative løsninger til vejning ved landing ikke måtte koste mere end ministeriets løsning. Danmarks Fiskeriforening oplyste, at man ikke vidste hvor meget fisk, der bliver transporteret inden det vejes. Danish Seafood
for kontrollen i land 49.030 landinger af fisk, hvilket er 15,2 pct. færre landinger end i 2021. Dette er et markant fald i forhold til tidligere år. De landede mængder af fisk i 2022 var på 640.996 tons, hvilket ligeledes er en nedgang i forhold til 2021, hvor der blev landet 711.216 tons. Nedgangen i både antal landinger og landede mængder skyldes bl [...] kontrollen af det pelagiske fiskeri. Det betyder, at landinger på ti tons og derover af de ovennævnte pelagi- ske arter skal kontrolleres således, at mindst 7,5 pct. af landede mængder af hver art og mindst 5 pct. af landingerne skal kontrolleres fuldt ud. Kontrolpersonalet følger på den måde landingen fra start til slut (se tabel 3). 2 I Kommissionens [...] er i 2022 typisk landet som bifangst, og derfor er det svært at opnå kravene til mængden. I 2022 var der 528 pelagiske landinger, og der blev gennemført fysisk kontrol af 45 landinger svarende til 8,5 pct. af alle pelagiske landinger. 2.4 Kontrol af industrifiskeriet Industrifiskeriet omfatter typisk arterne tobis, sperling, brisling og blåhvilling.
ion for at landingen er blevet forudanmeldt. Såfremt losningen ikke er sket senest 1 time efter det forudanmeldte tidspunkt, skal der indgives en ny forudanmeldelse. Der skal være overensstemmelse imellem den forudanmeldte mængde og den mængde der er angivet i fartøjets logbog. 23. Enhver landing af østers, skal umiddelbart efter landing vejes i la [...] skal altid føre logbog. Logbogen skal ved landing i dansk havn, i umiddelbar tilknytning til landing og losning, afleveres eller fremsendes til den afdeling af Fiskeristyrelsen i hvis område landingshavnen ligger, uanset om der efter de almindelige regler gælder en længere frist for aflevering. Ved landing i udenlandsk havn, fremsendes logbogsbladene [...] mærkes med Fiskerens registreringsnummer og fartøjets havnekendingsnummer. 20. Landing af deponerede østers må kun ske med tilladelsesfartøjet fra områder, der er åbnet af Fødevarestyrelsen som følge af en åbningsprøve. Dellanding af deponerede gigasøsters er tilladt. Ved landing af deponerede østers skal logbog føres efter gældende regler. 21. Fartøjsføreren
betyder, at mindst 5% af alle landinger og mindst 7,5 % af fangstmængden skal kontrolleres. Kontrollen inde- bærer også, at kontrolpersonalet følger landingen fra start til slut. I 2019 blev der gennemført fysisk kontrol af 45 pelagiske landinger svarende til 8,5 % af alle pelagi- ske landinger. Idet 10,2 % af mængden af landingerne blev kontrolleret, blev [...] af de vigtigske fiskerier i dansk farvand. Derfor udgør kontrol af landinger, hvor der indgår torsk, en betydelig andel af alle landingskontrolforretninger (28%). I 2019 blev der foretaget 29.041 landinger, hvor der var torsk ombord. Der blev foretaget kontrol af 672 af disse landinger svarende til 2,3 %, hvilket stort set på niveau med 2018 (se tabel [...] overvågning af fartøjernes aktivitet gennem det såkaldte VMS-system2 er et vigtigt redskab i kontrollen. Grundlaget for kontrollen i land var i 2019 63.775 landinger af fisk, hvilket er 6 % færre landinger end i 2018. De landende mængder af fisk i 2019 var på 942.589 tons, hvilket er et fald på ca. 17 % i forhold til 2018. Tabel 2.1 Antal kontroller i havn
bemærkninger til kravet om vejning ved landing, samt NaturErhvervstyrelsens vurdering af problemets omfang. NaturErhvervstyrelsen vurderer, at kravet om vejning ved landing ikke er noget problem i industrifiskeriet, eller i de pelagiske fiskerier, men at der kan være nogle problemer i dele af det demersale fiskeri. Landinger af søpakket fisk er heller ikke [...] begrænset til landinger til samlecentraler, hvor fisken landes i en anden havn, og derefter transporteres til samlecentralen. NaturErhvervstyrelsen henviste til den udarbejdede tabel i notatet, som viser danske fartøjers landinger i Danmark og udlandet i 2011 fordelt på artsgrupper og værdien af opkøb fra samlecentraler og andre, samt om landing er foretaget [...] omfattede landinger for en værdi af 33 mio. kr., svarende til 1 % af værdien af de samlede landinger, hvilket omfatter værdien af fisk, der transporteres usorteret fra et landingssted uden modtagefaciliteter til en samlecentral. Danmarks Fiskeriforening bemærkede, at selv om der kun var tale om 1 % af værdien af de samlede danske landinger, var omfanget