og sekundært fra ordningen "Pro duktions og Afsætningsplaner" og fra "Fiskeri, natur og miljø". Oplægningsstøtten vil knytte sig til en haste foranstaltning i form af lukkeperiode for et bestemt område, og støtten vil blive givet i overensstemmelse med EU-reglerne. Etablering af en oplægningsordning vil kunne tage ca. 10 måneder fra beslutning om
meget lavt niveau. Der findes dog ikke særlig god dokumentation for om al type af fiskeri vil påvirke torskebestanden negativt eller om noget fiskeri vil kunne forsætte i lukkeperioden, fordi deres bifangst af torsk vil ligge på et meget lavt niveau. I 2023 blev der derfor gennemført et forsøgsfiskeri efter tobis i den vestlige Østersø (underområde 24)
der lægges op til under Dataindsamlingsforordningen. Erhvervsfiskerne mener, at hvis de rekreative fangster har betydning for bestandsudviklingen, så mener DFPO, at fx lukkeperioder bør gælde for lystfiskere. Især når det største fiskeri er på den gydede bestand. Bjørn Wirlander bemærkede, at det måtte være turbåde, andre både og fritidsfiskere som
ikke må anvende ruser. Evt. ålefangster skal dog sættes ud. Der analyseres på fangster – i perioden 3 år før indførslen af lukke- perioden og 3 år efter. Indførslen af lukkeperioden skulle gerne vise en fremgang, dvs. større fangst pr. fangstenhed. 4 Pkt. 1 Status for fiskeplejen 2010 Birgit Bolgann henviste til den af DTU Aqua udarbejdede Status for
forvaltningsplan. Projektets aktiviteter skal afklare, om der skal være: - mindstemål (evt. vinduesmål) på baggrund af reproduktionsstrategi og størrelse ved kønsmodenhed. - Lukkeperiode ift. gydetidspunkt. Både i årstidsperiode og områdespecifik lukning. - Grejspecifikationer og fiskeriadfærd ift. at undgå bifangst og anden miljøpåvirkning samt at højne