spørgsmål ift. nye kapacitetslofter i Østersøen som følge af evt. ophugningsrunder, herunder hvilke konsekvenser det kunne få for deres medlemmer. FST har efterfølgende været i dialog med DPPO herom. Kommissionen har bekræftet at et evt. nyt særskilt kapacitetsloft, for fartøjer der fisker sild i vestlige Østersø (ICES underområde 22-24), kun skal e [...] effektueres, såfremt Danmark vælger at udnytte muligheden for en ophugningsrunde rettet mod fartøjer, der fiskede sild i vestlige Østersø. En evt. ophugningsrunde for torsk i østlige- og/eller vestlige Østersø vil medføre særskilte kapacitetslofter for torskefiskerne, men får ikke indflydelse på fartøjer, der fisker efter sild. Uanset hvilke ophugningsrunder
information” (CFP art. 11) Danmark har ikke accepteret ”sufficient information” for Nordvästra Skånes Havsområde 13 Nye svenske reguleringsforslag (2022) – 13 områder Forslag 2: Østersøen Finngrunden (Norra, Östra og Västra banken) Svenska Högarna Norra Midsjöbanken Ottenby Rev Forslag 1: Øresund og Kattegat Falsterbohalöns havsområde Foteviksområdet Löddeåns [...] mynning Salvikens strandängar Bunkeflo standängar Lundåkrabukten Balgö (Kattegat) 14 Forslag 1 – 6 områder i Øresund + 1 område i Kattegat 15 Forslag 2 – 4 (6) områder i Østersøen Finngrunden (Norra, Östra og Västra banken) Svenska Högarna Ottenby Rev Norra Midsjöbanken 16
Miljøsituationen i Østersøen håndteres desuden via gennemførelsen af havstrategirammedirektiv II, Natura 2000-netværket og opdateringen af handlingsplanen for Østersøen under HELCOM. Blandt andet gennem initiativer vedrørende beskyttelse af sten- og boblerev. Overordnet kan dansk fiskeri opdeles i to geografisk særskilte havområder; Østersøen og Nordsøen, [...] tilstanden i Østersøen, hvor især kystfiskere er ramt af kvotereduktion og lukningsperioder. Ministeriet har udarbejdet en handlingsplan for fremtidens bæredygtige fiskeri i Østersøen. Handlingsplanen omfatter initiativer, der har til formål at mindske de socioøkonomiske virkninger af de reducerede kvoter på visse fiskebestande i Østersøen ved at fremme [...] konsekvenserne af den globale økonomiske krise, der ledsagede Covid-19 epidemien. Havområdeanalyserne for Nordsøen og Østersøen viser, at udfordringerne for dansk fiskeri afhænger af de forskellige farvandes særlige karakteristika. I Østersøen er særligt det kystnære fiskeri udfordret af tilbagegang i fiskebestandene af torsk og sild, miljøproblemer som
(NAER) gennemgik de seneste kvotebytter og fremhævede, at Danmark har byttet sig til en del mørksej for kuller og kulmule, samt byttet tobis væk til gengæld for brisling i Østersøen, makrel, blåhvilling og sild. Ad b: Uddeling fra Fiskefonden NAER orienterede om de mange uddelinger fra Fiskefonden som er foretaget den seneste uges tid på de fleste kvoter [...] Udvalget støttede dette. Ad d: Løbende regulering for Mindre Aktive Fartøjer NAER orienterede om MAF-fiskerierne, jf. uddelte oversigt. Fangsterne af mørksej og sild i vestlige Østersø er høje, og de afsatte mængder var overfisket, men det drejer sig om meget små mængder. Der vil blive udsendt bilag 6 meddelelse om stop for fiskeriet heraf i løbet af ugen [...] nederlandske fartøjers aktivitet på grænsen mellem Skagerrak og Nordsøen. Danmarks Fiskeriforening bemærkede, at man på det seneste har oplevet tysk nidkærhed i kontrollen i Østersøen. Dagsordenspunkt 7. Eventuelt Danmarks Fiskeriforening spurgte om der ved farvandsskifte (Skagerrak-Skagen) virkelig er behov for opdatering af e-log – dvs. ekstra opdatering
kunne indsende nærmere herom. 5. a. Drøftelse af rekreativt fiskeri i forhold til EU-regulering - Torskefiskeri i Østersøen. FVM orienterede om fiskerimuligheder 2022 i Østersøen vedr. rekreativt fiskeri efter torsk. Situationen i Østersøen er historisk dårlig og meget svær for både erhvervsfiskeri og rekreativt fiskeri. Rekreativt fiskeri efter torsk [...] Danmarks Sportsfiskerforbund opfordrede til at hjælpe turbådene, for at de kan overleve. 5. b. Drøftelse af rekreativt fiskeri i forhold til EU-regulering - Laksefiskeri i Østersøen FVM orienterede om helt nye EU-regler for rekreativt fiskeri efter laks. I 2022 må der kun hjemtages én fedtfinneklippet laks pr. fisker pr. dag. DFPO bemærkede, at erhve
kunne indsende nærmere herom. 5. a. Drøftelse af rekreativt fiskeri i forhold til EU-regulering - Torskefiskeri i Østersøen. FVM orienterede om fiskerimuligheder 2022 i Østersøen vedr. rekreativt fiskeri efter torsk. Situationen i Østersøen er historisk dårlig og meget svær for både erhvervsfiskeri og rekreativt fiskeri. Rekreativt fiskeri efter torsk [...] Danmarks Sportsfiskerforbund opfordrede til at hjælpe turbådene, for at de kan overleve. 5. b. Drøftelse af rekreativt fiskeri i forhold til EU-regulering - Laksefiskeri i Østersøen FVM orienterede om helt nye EU-regler for rekreativt fiskeri efter laks. I 2022 må der kun hjemtages én fedtfinneklippet laks pr. fisker pr. dag. DFPO bemærkede, at erhve
indhentet på udsætningslokaliteten. I de sidste år har man indfanget moderfisk af pighvar i Østersøen med henblik på bestandsophjælpning i den vestlige Østersø. I 2012 lykkedes det at få afkom af disse klar til udsætning, og der blev udsat yngel i den vestlige Østersø. Der vil også i 2013 blive opdrættet pighvar af østersøafstamning til udsætning. Habit [...] fast maksimalt beløb til indkøb af pighvar- og skrubbeyngel, der kan indkøbes fra kommercielle anlæg. Der vil endvidere blive produceret pighvar til udsætning i den vestlige Østersø. Undersøgelser & forsknings- aktiviteter: Igangværende projekter: Rådgivning inden for Marin Fiskepleje Bestandsophjælpning og administration. 9 Optimering af fisks overlevelse
sild ved fiskeri af brisling i Østersøen og Bælterne Kommissionen har opgjort de danske bifangster af sild under denne kvote til 2.039 tons, hvilket er 66 tons højere end den af Kommissionen beregnede tilladte bifangstkvote for sild på 1.972,72 tons (beregnet som 8 % af den danske initialkvote for brisling i Østersøen, der i 2013 var på 24.659 tons) [...] for 2014. Herunder er link til forordningen: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2014:239:FULL&from=DA Makrel i Nordsøen, Skagerrak, Kattegat og Østersøen Den danske slutkvote (efter kvotebytter) for 2013 var på 16.780 tons og de samlede fangster var på 17.043 tons, hvilket indebærer, at kvoten var overfisket med 262 tons (svarende [...] tons). Danmark mener, at beregningsgrundlaget for bifangstkvoten for sild bør forhøjes, da vi bytter os til betydelige mængder af brisling i Østersøen, hvilket styrelsen også har meddelt Kommissionen. Udvalget tog orienteringen til efterretning. Dagsordenspunkt 8. Gensidig orientering om kontrolspørgsmål Der var intet til dette punkt. Dagsordenspunkt 9
Godkendelse af dagsorden Formanden bød velkommen, og spurgte, om der var tilføjelser til dagsordenen. DFPO ønskede under eventuelt at drøfte undtagelser fra lukkeperioden i Østersøen. Dagsordenspunkt 2. Orientering om ændringer af reguleringsbekendtgørelsen NAER oplyste, at udkastet til bekendtgørelsen var færdigt. Det var dog ikke muligt at sende udkastet [...] le fora. For at afgrænse evalueringen skal vi primært se på de forhandlinger, hvor der forhandles fiskermuligheder (selvom dette kan defineres bredt), dvs. TAC/kvote for Østersøen, og endvidere forhandlinger i regi af habitatdirektiverne (NATURA 2000) og havstrategidirektivet. 5 NAER oplyste, at man derfor vil spørge udvalget, hvordan det synes, EU- [...] DFPO ville gerne give besked til NAER, hvis de fik kendskab til dette. Dagsordenspunkt 6. Eventuelt DFPO bemærkede, at de mente, at teksten i forordningen om TAC/kvoter for Østersøen var uklar vedrørende undtagelserne for lukkeperioden. NAER oplyste, at man samme dag ville sende et brev med NAER’s fortolkning af regelsættet til erhvervsfiskeriudvalget
Skema til slutrapport: ophugning af fiskerfartøjer for torskefiskere i Østersøen Skema til slutrapport: ophugning af fiskerfartøjer for torskefiskere i Østersøen Skemaet skal udfyldes og vedlægges i forbindelse med anmodning om udbetaling 1. Journalnummer Fiskeristyrelsens Journal-nr. (som det står anført i dit tilsagn): 33113-O- - 2. Ansøgers oplysninger