på rationsmængder og på lejede årsmængder samtidig. Dette er dog ikke muligt, da man ikke vil kunne skille de mængder der landes på rationsvilkår fra de mængder der landes på IOK-vilkår (lejede årsmængder) fra hinanden, ligesom man ikke kan leje sig på plads, hvis man fisker udover rationsmængden. LFST vil gennemgå de interne procedurer, og fremover sørge
til at sælge kvoter på bunden af markedet eller i sidste ende sælge fartøjet. Pelagisk PO fandt disse forhold urimelige, og givet vis i strid med opsigelsesfristen på 8 år for IOK. NaturErhvervstyrelsen bemærkede, at Pelagisk PO måtte medtage disse kommentarer i høringssvaret. Dagsordenspunkt 6. Kontrolnyt NaturErhvervstyrelsen havde ingen emner til dette
af september. Erhvervsfiskeriudvalget vil blive orienteret om den videre proces, når ministeren har fået forelagt sagen. DFPO udtrykte skepsis overfor en omfordeling af FKA/IOK til rationsfiskeriet, og skepsis overfor at der skal udenlandske fartøjer ind, når store og små danske fartøjer mangler kapacitet. Det kan endvidere skabe lidt nervøsitet rundt
1. auktion af ikke-forbrugte mængder i kystfiskerordningen, 2. auktionsmulighed for fiskerilicenser/-rettigheder i nye fiskerier og 3. auktion af fisk fra fiskefonden (FKA/IOK). Formanden forsikrede er- hvervet om, at erhvervet ville blive inddraget i arbejdet. DFPO og DPPO bemærkede, at pengeinstitutterne mente at den nye aftale kunne have umiddelbar
Mikkel Stage svarede, at den politiske aftale om kvotekoncentration bandt på hænder og fødder, da det fremgik af aftalen, at kravet omhandler kvoterede arter omfattet af FTA, IOK osv . Janne Palomino Dalby orienterede om foreslåede ændringer til FTA -bekendtgørelsen, som omfattede ændringer som følge af indførsel af B-kvoter. Ole Lundberg Larsen bemærkede
overskydende licenser. Ud over kvoteloftet indeholder aftalen også en krydsregel, som betyder, at man ikke må eje muslinge- eller østerslicenser hvis man samtidig ejer 1 % af IOK eller 0.4 % af FKA kvoterne. På fiskeriordførermødet den 8. november blev der foreslået og vedtaget en ændring af 3-3-modellen til en 3-3/0-4-modelmodel. 0-4 modellen betyder
godt fiskeri efter brisling, forslog DFPO, at Danmark aktiverede muligheden for at kvoteflekse 10% af brisling fra 2021. DPPO ønskede, at forslaget omfattede alle relevante IOK-arter inkl. makrel og atlantoskandisk sild og skulle gælde fra 1. januar 2021 og understregede, at Brexit forstærkede behovet i Nordsøen. DPPO spurgte ind til, hvordan kvotefleks
dog have minimum en kvote tilmeldt kystfiskerordningen. Følgende er også ændret: Loft over den mængde der må udlejes fastsættes til max. 75% af værdien af et fartøjs FKA- og IOK-kvoter. Forbud mod ”rationsfinten” hvor fartøjer kan deltage i rationsfiskeri, selv om ejerne har uopfiskede mængder på andre fartøjer. UM nævnte endvidere, at der fra ordførermødet
ved fleks og evt. en fast procedure, som kunne indskrives i bekendtgørelsen - Individuel fleks på FKA fartøjer – så gerne en forsøgsordning, hvor man på FKA kunne gøre som på IOK - Håndtering af blåhvillingfiskeriet – bl.a. rationsfiskeriet omkring blåhvilling (gerne til næste revidering, der skal træde i kraft 1/7-23) Departementet oplyste, at de ville
der reguleres med fartøjskvoteandele, kan visse industrifiskerier reguleres med individuelle overdragelige kvoteandele (IOK) fra 1. januar 2007. De danske fartøjer opererer således inden for tre overordnede reguleringssystemer: 1) IOK (individuelle overdragelige kvoteandele), 2) FKA, MAF og ØF 1 (fartøjskvoteandele) og 3) fiskerier med fiskerlicens. Dansk [...] kvoter (IOK) for pelagisk fiskeri. Siden januar 2007 er systemet blevet udvidet, så det omfatter hele den danske flåde, hvilket betyder, at det de- mersale fiskeri nu også er omfattet sammen med FKA-systemet. Udviklingen i den pelagiske flåde har vist en reduktion i kapaciteten siden 2003, hvilket er i tråd med internationale erfaringer inden for IOK- f [...] Dansk fiskeri er baseret på tildeling af fiskerettigheder. FKA-systemet repræsenterer ca. 55 % af den samlede fangstværdi, IOK repræsenterer 35 % og fartøjer med fiskerlicens 8 %. I det nye reguleringssystem for fartøjskvoteandele (FKA) opdeles fartøjerne i tre forskellige hovedgrupper: Fartøjer med fartøjskvoteandele (FKA-fartøjer) Mindre aktive fartøjer