at det umiddelbart er vanskeligt at se, hvorfor fiskeplejen skal betale mere end krone-til-krone tilskud for heltudsætningerne i Ringkøbing Fjord, som primært kommer erhvervsfiskeriet til gode. Godt nok støtter fritidsfiskerne ansøgningen, men heltklækkeriet får allerede et betydeligt beløb årligt. Peter Geertz- Hansen oplyste endvidere, at DTU Aqua
indsamlet nogen prøve fra Isefjorden idet erhvervsfiskeriet her stoppede meget tidligt på grund af isdannelse på fjorden. Længde, vægt og øresten fra de indsamlede fisk anvendes til EU‟s 14 Data Collection Framework (DCF), som moniterer alder og størrelser på fisk i opvækstområder, hvor der foregår erhvervsfiskeri. Monitering fortsætter i 2011. Projekt [...] tidspunkt, genfangstlokalitet og redskab belønnes med 2 x normal genfangstpræmie. Der har vist sig en tydelig forbedring i kvaliteten af indrapporteringerne fra især erhvervsfiskeriet. I samarbejde med de vigtige baltiske laksefiskenationer Sverige, Finland og Polen er en fælles analy- se af en del af de data, der er indsamlet fra mærkninger af laks
håndopsamling af stillehavsøsters i Vadehavet. Opsamlingen skal ske skånsomt og der kan kun håndopsamles eller anvendes lette håndholdte redskaber. Det kan bedrives som erhvervsfiskeri og/eller bierhvervsfiskeri med en kommerciel udnyttelse af fangsten. Formålet er at undersøge rammerne for dette fiskeri. Forsøgstilladelsen gælder fra den dag, den er
blev igangsat projekter, som afdækker hvorfor de kystnære fisk forsvinder. Josianne Støttrup bemærkede, at man allerede er i gang med at kigge på den problemstilling. Erhvervsfiskeriet har de samme udfordringer med forsvindende fiskebestande, særligt med torsk og rødspætter. Problemet med nedgangen i de kystnære fiskebestande er ikke kun et dansk problem
fiskerimuligheder 2019 betyder, at det antal torsk (bag-limit), som lyst- og fritidsfiskere må tage med i land pr. dag sættes op til 7 stk. Endvidere sættes torskekvoten for erhvervsfiskeriet op med 70% i den vestlige Østersø, mens der er en reduktion i kvoten på -15% i den østlige Østersø. Allan Buch supplerede med, at det er nødvendigt med mere stabilitet
ikke fiskeriet. Henning Mørk Jørgensen sendte spørgsmålet om konsekvensvurderingerne videre til Fødevareministeriet. Henrik Lund spurgte, om man så skulle lukke for alt erhvervsfiskeri? Alt fiskeri i Natura 2000 har en form for påvirkning. Lars Brinch Thygesen bemærkede, at man også burde også se på en væsentlighedsvurdering. Mikkel Stage svarede, at
(low impact) redskaber. Analysen har vist, at en række processuelle trin ikke er fulgt korrekt. WWF orienterede desuden om, at UK har medtaget muligheden for at lukke erhvervsfiskeri med bundslæbende redskaber på deres del Doggerbanke. DFPO bemærkede, at UK efter sigende har planer om at etablere havvindmølleparker på deres del af Doggerbanke, hvorfor
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. En af styrel- sens væsentligste opgaver er at føre kontrol med, at fiskeriet i de danske farvande lever op til reg- lerne. Det gælder både erhvervsfiskeri, der finder sted både tæt og langt fra kysten samt lyst- og fri- tidsfiskeriet i såvel saltvand som i fjorde, åer og vandløb. Den udførende kontrol er stationeret på styrelsens
under Miljø- og Fødevareministeriet. En af styrelsens væsentligste opgaver er at føre kontrol med, at fiskeriet i de danske farvande lever op til reglerne. Det gælder både erhvervsfiskeri, der finder sted langt fra kysten, og lyst-og fritidsfiskeriet i fjorde, åer og vandløb. Den udførende kontrol er stationeret på styrelsens enheder i Frederikshavn, Nykøbing
fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven) nr. 261 af 21. marts 2019 fremgår det, at mini- steren nedsætter udvalgene for bl.a. EU-fiskeriudvalget, jf. § 5 og Udvalget for Erhvervsfiskeri, jf. § 6, hvilket betyder, at udvalgsmedlemmer er forpligtede til at deltage. I udvalgene deltager både PO’er og andre interesseorganisationer, hvorfor arbejdet i udvalgene [...] • Organisationspolitiske aktiviteter og politisk interessevaretagelse, fx: • Forhandlinger om medlemmers interesse ved deltagelse i EU- fiskeriudvalget og Udvalget for Erhvervsfiskeri, med mindre der er punkter på dagsorden, der kan karakterise- res som omhandlende producentorganisatio- nernes mål om bæredygtigt fiskeri. • Deltagelse i relevante fis