Tilskudsordning Tilskud

Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP)

Find vejledning, ansøgningsskema m.m. til Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP)

GUDP støtter udviklingsprojekter inden for hele fødevaresektoren i Danmark på tværs af værdikæden. Målet er at fremme en grøn og samtidig økonomisk bæredygtig udvikling i hele sektoren fra primærproduktionen i landbrug, fiskeri og akvakultur over forarbejdning til afsætningsleddet.

Programmet bliver ledet af en ministerudpeget bestyrelse af repræsentanter fra erhvervslivet og administreres af GUDP-sekretariatet i Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

Se mere om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram på www.gudp.dk

GUDP har hvert år to ordinære ansøgningsrunder. Derudover annonceres særlige puljer til for eksempel økologi, internationalt samarbejde eller lignende som særskilte ansøgningsrunder. 

Se mere om GUDP´s særpuljer for økologi (ORDD)

Se mere om GUDP´s puljer til internationalt samarbejde

Status og frister

Åbner snart for ansøgninger
Åben for udbetaling
  • 20. December 2024 til 27. Februar 2025

    Næste ansøgningsrunde (runde 1-2025) forventes at åbne 20. december 2024 med frist 27. februar 2025 kl. 12 (middag)

Anslået sagsbehandlingstidAlle ansøgninger i 2024 er færdigbehandlet inden den 31. december 2024

Om tilskuddet

Målgruppen for GUDP-programmet er forskningsinstitutioner, producenter, iværksættere mv. inden for fødevareerhvervet.

GUDP kan søges af virksomhedsregistrerede personer, virksomheder, brancheorganisationer, foreninger, selvejende institutioner og offentlige forskningsinstitutioner, som er registreret i Det centrale virksomhedsregister (CVR).

Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS), brancheorganisationer, foreninger, samt selvejende institutioner betragtes i tilskudsmæssig sammenhæng som private virksomheder.

Vejledning om definitionen af en forsknings- og vidensformidlingsinstitution

Der kan ydes tilskud til følgende aktivitetstyper:

  • Anvendt forskning
  • Udvikling
  • Demonstration
  • Netværk

Ét projekt kan indeholde flere aktivitetstyper.

Tilskuddets størrelse afhænger af projektform.

Udviklings- og demonstrationsprojekter med eller uden forskningsandel

Der kan søges om tilskud til udviklings- og demonstrationsprojekter med eller uden forskningsandel med en varighed på op til 4 år og med et samlet tilskud på 0,25-15 mio. kr.

Netværksprojekter

Netværksprojekter kan opnå tilskud på 50 pct. af de tilskudsberettigede udgifter. Der kan søges om tilskud til etablering af netværk med en varighed på 1-2 år og med et samlet tilskud 0,25-2 mio. kr.

De maksimale tilskudssatser fremgår af den aktuelle indkaldelse og afhænger desuden af aktivitetstype og virksomhedens størrelse. 

Hvis bestyrelsen beslutter at prioritere jeres projekt, vil du som ansøger modtage et tilsagnsbrev. Brevet indeholder informationer om tilskuddets størrelse samt betingelser for tilsagnet.

I løbet af projektperioden er projektlederen forpligtet til at underrette GUDP-sekretariatet om projekt- og budgetændringer. Det er her særligt vigtigt at være opmærksom på, at ændringerne skal godkendes af sekretariatet, inden de kan træde i kraft. Nærmere information om projektændringer kan findes under fanen ”Sådan søger du”.

Udover anmodning om ændringer, er projektlederen også forpligtet til at indsende en årlig statusrapport, hvor projektets fremdrift kan vurderes. Denne årlige afrapportering bruges til at vurdere projektets fremdrift eks. om projektets milepæle nås. Projektets fremdrift fremlægges for GUDP’s bestyrelse. Efter projektets afslutning, er projektlederen desuden forpligtiget til at indsende en slutrapport. Slutrapporten bruges bl.a. til at vurdere om projektets effekter realiseres. Skabelonerne for status- og slutrapporterne kan findes under fanen ”Sådan søger du”. 

Sekretariatet følger således projektet til dørs med fokus på projektforløb, økonomi og kommunikation. Målet er at sikre, at projekterne realiseres som ansøgt, så både miljøet og fødevareerhvervet får gavn af projektets resultater.

Formålet med GUDP er at yde tilskud til realisering af gode idéer, der kan styrke en ambitiøs forretningsorienteret nytænkning i det danske fødevareerhverv gennem grøn omstilling. Projektidéerne skal bidrage til løsning af de væsentligste udfordringer for de danske fødevare-, jordbrugs-, fiskeri- og akvakulturerhverv og til de generelle fødevare-, erhvervs- og miljøpolitiske målsætninger.  

Egner mit projekt sig?

Er du i tvivl om, hvorvidt din projektidé lever op til kriterierne for at modtage tilskud? GUDP giver mulighed for at indsende en one-pager med projektbeskrivelse, der kan give afklaring på, om en idé lever op til GUDP´s tilskudskriterier.

Egner mit projekt sig?

Kontakt

GUDP-sekretariatet

Telefon: 72 18 56 00

E-mail:
gudp@lbst.dk

Telefontider:
mandag - fredag 09.00-15.00

Materiale til tilskud, ændringer og udbetaling

Du kan søge om tilskud under GUDP to gange årligt.

Ansøgningen sendes til gudp@lbst.dk inden ansøgningsfristens udløb. Hvis der er åben for ansøgninger vil næste ansøgningsfrist fremgå på denne side. Ansøgninger, der modtages for sent, vil ikke blive behandlet.

Indkaldelse 

Når Grønt Udviklings- & Demonstrationsprogram har åben for ansøgninger, kan du her finde indkaldelse af udviklings- og demonstrationsprojekter samt netværksprojekter til GUDP:

  • Indkaldelse: GUDP ansøgningsrunde 2-2024

Ansøgningsmateriale

Når Grønt Udviklings- & Demonstrationsprogram har åben for ansøgninger, kan du her finde ansøgningsmateriale til udviklings- og demonstrationsprojekter samt netværksprojekter under GUDP:

  • Skema A: Hovedansøgningsskema
  • Skema B: Budget og gantt-diagram
  • Skema C: Deltagerskema
  • Skema D: Ekstra forretningsplan (hvis relevant)
  • Skema E: Beskrivelse af projektets forskningsandel (på engelsk)
  • Skema F: Samarbejdsaftaler for netværksprojekter
  • Skema G: Business Model Canvas (frivillig og ikke for netværksprojekter)

Vejledning

Når Grønt Udviklings- & Demonstrationsprogram har åben for ansøgninger, kan du her finde vejledning til udfyldelse af ansøgningsmaterialet til GUDP.

  • Vejledning: GUDP ansøgningsrunde 2-2024
  • Vejledning: Technology Readiness Level (TRL-guide)
  • Vejledning: Eksempler på effektberegninger i en GUDP-ansøgning
  • Vejledning: Hjælp til udfyldelse af Business Model Canvas

Har du yderligere spørgsmål til udfyldelse af ansøgningsskemaerne, er du velkommen til at kontakte GUDP-sekretariatet på gudp@lbst.dk.

GUDP-sekretariatet opfordrer desuden ansøgere til at deltage i GUDP’s informationsmøder, der finder sted 2 gange årligt og arrangeres af GUDP-sekretariatet. Her har du mulighed for at få nærmere information om GUDP-ordningen samt få svar på de konkrete spørgsmål, du måtte have.

Oplysninger om næste informationsmøde

Programmer til at samle ansøgningsskemaerne i PDF-format:

www.pdfmerge.com 

www.smallpdf.com

www.ilovepdf.com

I løbet af projektperioden er projektlederen forpligtet til at underrette GUDP-sekretariatet om ændringer. Det er her særligt vigtigt at være opmærksom på, at ændringerne skal godkendes af GUDP-sekretariatet, inden de kan træde i kraft.

For at tilsikre, at GUDP-sekretariatet modtager de oplysninger, der er brug for ved behandling af din anmodning, bedes du bruge nedenstående skemaer.

Budgetændring

Ved behov for budgetændring anvendes skemaet "Anmodning om budgetændring".

Anmodning om budgetændring

Ved behov kan du finde et nyt budgetark samt deltagerskema her:

Skema B: Budgetark

Skema C: Deltagerskema

Anmodningen og projektets nuværende godkendte budget samt det nye budgetforslag skal sendes til gudp@lbst.dk.

Vær særligt opmærksom på, at der maksimalt kan anmodes om én budgetændring om året.

Projektforlængelse

Ved behov for projektforlængelse anvendes skemaet "Anmodning om projektforlængelse".

Anmodning om projektforlængelse

Anmodningen suppleres med et nyt gantt-diagram, der findes i skema B. 

Skema B: Gantt-diagram

Anmodningen samt et nyt gantt-diagram for projektet skal sendes til gudp@lbst.dk.

Vær særligt opmærksom på, at anmodningen om projektforlængelse skal være indsendt senest to måneder før projektets slutdato.

Overdragelse af projektlederansvar

Ved behov for at overdrage projektlederansvar anvendes skemaet "Anmodning om overdragelse af projektlederansvar".

Anmodning om overdragelse af projektlederansvar

Ansøgningen skal sendes til gudp@lbst.dk sammen med et deltagerskema og CV for den fremtidige projektleder, såfremt disse ikke fremgår af den oprindelige ansøgning. Af den fremtidige projektleders CV skal det klart fremgå, at denne har de fornødne kompetencer til at overtage ansvaret som projektleder.

Overdragelse af tilsagn

Ved behov for at overdrage et tilsagn anvendes skemaet "Anmodning om overdragelse af tilsagn". 

Anmodning om overdragelse af tilsagn

Anmodningen suppleres med et deltagerskema, der findes i skema C.

Skema C: Deltagerskema

Ansøgningen skal sendes til gudp@lbst.dk sammen med et deltagerskema og dokumentation for, at fremtidig tilsagnshaver har de fornødne kompetencer til at overtage tilsagnet. Det kan bl.a. ske i form af CV for nøglepersoner.

Øvrige ændringer

Ved behov for at anmode om øvrige ændringer anvendes skemaet "Anmodning om øvrige ændringer". 

Anmodning om øvrige ændringer

Anmodningen skal sendes til gudp@lbst.dk.

Projekter kan få udbetalt tilskud max to gange om året. Projektlederen skal indsamle udbetalingsanmodninger fra de deltagere, der ønsker at få udbetalt tilskud, og sende dem samlet til gudp@lbst.dk. Alle anmodninger skal ledsages af:

  • Landbrugsstyrelsens revisorerklæring, som skal udfyldes og underskrives
  • Status-/slutrapport

Udbetalingsanmodning

Vær opmærksom på at vælge blanketten ud fra, hvornår projektet har fået tilsagn.

Anmodning om udbetaling gældende for tilsagn givet i runde 1-2023 og bagud

Anmodning om udbetaling gældende for tilsagn givet i runde 2-2023

Anmodning om udbetaling gældende for tilsagn givet i runde 1-2024 og frem

Skemaet skal indsendes i Excel-format og PDF-format, hvor du skal huske at underskrive versionen i PDF.

Udbetalingsvejledning

Vær opmærksom på at vælge vejledning ud fra, hvornår projektet har fået tilsagn.

Vejledning for udbetaling gældende for tilsagn givet i runde 1-2023 og bagud

Vejledning for udbetaling gældende for tilsagn givet i runde 2-2023 og frem

Ledelsespåtegning

Skabelon til brug for ledelsespåtegning

Statusrapporter

Alle statusrapporter fra igangværende GUDP-projekter skal indsendes én gang årligt den 1. juli. Det betyder, at de datoer for statusafrapportering, som evt. fremgår af tilsagnsskrivelsen, ikke længere er gældende.  

Den første statusrapport skal indsendes, når projektet har været i gang i ca. 8 måneder. 

Statusrapporten skal være godkendt, inden man kan få udbetalt til projektet. Projektudbetalinger vil derfor blive tilbageholdt, indtil du har modtaget en mail om, at statusrapporten er godkendt. Vær derfor opmærksom på at sende rapporten rettidigt, så vi kan nå at behandle den hen over sommeren.

Frem til indsendelse af den første statusrapport, kan der dog dispenseres for kravet om, at udbetaling kræver en godkendt statusrapport.

Skabelonen for statusrapporten

Slutrapporter

Slutrapporten består af en intern rapport samt en rapport til offentliggørelse. Begge dele af slutrapporten skal indsendes senest tre måneder efter projektets afslutning. Slutudbetaling kan ikke behandles før både den offentlige og den interne slutrapport er godkendt.

Vejledning og skabelon for den interne og offentlige slutrapport

Layoutskabelonen for dokumentet til offentliggørelse skal først bruges når slutrapporten er færdig. 

Layoutskabelonen for dokumentet til offentliggørelse

2024

GUDP ansøgningsrunde 2-2024

Indkaldelse til runde 2-2024

Vejledning til runde 2-2024

Liste over indkomne ansøgninger til runde 2-2024

GUDP ansøgningsrunde 1-2024

Indkaldelse til runde 1-2024

Vejledning til runde 1-2024

Liste over indkomne ansøgninger til runde 1-2024

2023

GUDP ansøgningsrunde 2-2023

Indkaldelse til runde 2-2023

Vejledning til runde 2-2023

Liste over indkomne ansøgninger til runde 2-2023

GUDP ansøgningsrunde 1-2023

Indkaldelse til runde 1-2023

Vejledning til runde 1-2023

Liste over indkomne ansøgninger til runde 1-2023

2022

GUDP ansøgningsrunde 2-2022

Indkaldelse til runde 2-2022

Vejledning til runde 2-2022

Liste over indkomne ansøgninger til runde 2-2022

GUDP ansøgningsrunde 1-2022

Indkaldelse til runde 1-2022

Vejledning til runde 1-2022

Liste over indkomne ansøgninger til runde 1-2022

2021

GUDP ansøgningsrunde 2-2021

Indkaldelse til runde 2-2021

Vejledning til runde 2-2021

Liste over indkomne ansøgninger til runde 2-2021

GUDP ansøgningsrunde 1-2021

Indkaldelse til runde 1-2021

Vejledning til runde 1-2021

Liste over indkomne ansøgninger til runde 1-2021

2020

GUDP ansøgningsrunde 2-2020

Indkaldelse til runde 2-2020

Vejledning til runde 2-2020

Liste over indkomne ansøgninger til runde 2-2020

GUDP ansøgningsrunde 1-2020

Indkaldelse til runde 1-2020

Vejledning til runde 1-2020

Liste over indkomne ansøgninger til runde 1-2020

GUDP-særpulje for klimavirkemidler og tilpasning i landbrug

Indkaldelse til særpulje for klimavirkemidler og tilpasning i landbrug

Vejledning til særpulje for klimavirkemidler og tilpasning i landbrug

Liste over indkomne ansøgninger til særpulje for klimavirkemidler og tilpasning i landbrug

2019

GUDP ansøgningsrunde 2-2019

Indkaldelse til runde 2-2019

Vejledning til runde 2-2019

Liste over indkomne ansøgninger til runde 2-2019

GUDP ansøgningsrunde 1-2019

Indkaldelse til runde 1-2019

Vejledning til runde 1-2019

Liste over indkomne ansøgninger til runde 1-2019

GUDP-særpulje til fremme af grøn bioraffinering (ekstra pulje) 

Indkaldelse til særpulje til fremme af grøn bioraffinering (ekstra pulje)

Vejledning til særpulje til fremme af grøn bioraffinering (ekstra pulje)

Liste over indkomne ansøgninger til særpulje til fremme af grøn bioraffinering (ekstra pulje)

GUDP-særpulje til fremme af grøn bioraffinering (fase 2)

Indkaldelse til særpulje til fremme af grøn bioraffinering (fase 2)

Vejledning til særpulje til fremme af grøn bioraffinering (fase 2)

Liste over indkomne ansøgninger til særpulje til fremme af grøn bioraffinering (fase 2)

2018

GUDP ansøgningsrunde 2-2018

Indkaldelse til runde 2-2018

Vejledning til runde 2-2018

Liste over indkomne ansøgninger til runde 2-2018

GUDP ansøgningsrunde 1-2018

Indkaldelse til runde 1-2018

Vejledning til runde 1-2018

Liste over indkomne ansøgninger til runde 1-2018

GUDP-særpulje til fremme af grøn bioraffinering (fase 1)

Indkaldelse til særpulje til fremme af grøn bioraffinering (fase 1)

Vejledning A til særpulje til fremme af grøn bioraffinering (fase 1)

Vejledning B til særpulje til fremme af grøn bioraffinering (fase 1)

Liste over indkomne ansøgninger til særpulje til fremme af grøn bioraffinering (fase 1)

Spørgsmål og svar

GUDP kan yde tilskud til etablering af netværk eller klynger. Netværk og klynger skal kortlægge barrierer og potentialer indenfor et afgrænset område. Der indgår ikke egentlige forsknings- eller udviklingsaktiviteter, men de skaber grundlag for et fremadrettet samarbejde om senere projekter.

Tilskuddet kan omfatte materielle- og immaterielle aktiver.

Der kan ydes tilskud til driftsudgifter i maks. 2 år. Det omfatter personale og administration i tilknytning til:

  • Aktivering af netværk eller klynge 
  • Forvaltning af klyngens faciliteter
  • Tilrettelæggelse og organisering af workshops og konferencer til støtte for vidensdeling og netværk
  • Markedsføring af klyngen med henblik på at øge andelen af deltagere og klyngens synlighed 
  • Organisering af uddannelsesprogrammer

Det vil sige, at driftsudgifter er de personaletimer, der f.eks. bruges på, at indkalde, administrerer, tilrettelægge og organisere netværket og øvrige administrationsomkostninger i forbindelse hermed, herunder OH. Ved netværksprojekter ydes der alene op til 30 pct. i overhead af lønomkostningerne. Dette uanset hovedansøgers retlige status.

Der kan derudover gives tilskud til markedsføringsmateriale med henblik på at øge andelen af deltagere og klyngens synlighed. Der kan i begrænset omfang gives tilskud til afholdelse af workshops og konference, f.eks. oplægsholdere.

Der kan kun gives tilskud til den juridiske person, der leder netværket eller klyngen og maksimalt med 50 % af de samlede udgifter. Det samlede ansøgte beløb skal være mellem 250.000 kr. og 2 mio. kr.

Der skal udarbejdes ét samlet budget af hovedansøgeren/den projektansvarlige for netværksprojektets samlede aktiviteter og omkostninger. Tilskud udbetales kun til udgifter afholdt af den projektansvarlige. Det er kun hovedansøger, der skal udfylde Skema C. De andre deltagere udfylder Skema F (Samarbejdsaftale for netværksprojekter)

Udgangspunktet er at brancheorganisationer og lignende samt private forskningsinstitutioner og lignende betragtes som store virksomheder ved fastsættelse af maksimale tilskudssatser.

Dog kan brancheorganisationer, der dokumenterer, at de opfylder betingelserne i EU-Kommissionens definition af små- og mellemstore virksomheder, opnå en forhøjet tilskudssats.

Reglen kan således fraviges, hvis brancheorganisationen m.v. fremlægger dokumentation for, at de opfylder EU-Kommissionens definition af små eller mellemstore virksomheder, herunder at de bedriver økonomisk aktivitet.

Kommissionens definition af små og mellemstore virksomheder fremgår bl.a. af Kommissionens henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små- og mellemstore virksomheder samt EU-Kommissionens vejledninger om definition af små- og mellemstore virksomheder: 

Brugervejledning til definitionen af små- og mellemstore virksomheder

EU-Kommissionens definition af små og mellemstore virksomheder

Brancheorganisationer mv. som har eksisterende tilsagn, kan søge om at blive omfattet af ændringen. Det er en forudsætning, at tilsagnet ikke kan forhøjes. Organisationen skal derfor redegøre for, hvorledes ændringen kan rummes i budgettet.

Midler fra kommuner og fra EU’s regionalfonde er ”anden offentlig medfinansiering”.

Projektaktiviteter kan således kun medfinansieres med midler fra kommuner og EU’s regionalfonde op til den gældende maksimale tilskudsprocent for aktivitets- og virksomhedstypen.

Se dog § 27 i Bekendtgørelsen nr. 1069 af 13.09.2017 om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram, hvor der er en undtagelse for forsknings- og vidensformidlingsorganisationer.

Vær endvidere opmærksom på, at i det omfang, der er EU-midler med, er det den pågældende EU-ordnings maksimale tilskudsregler, der er gældende, ligesom der kan være andre bestemmelser forbundet med tilskud via andre offentlige midler.

Nej, kommuner og statslige myndigheder kan ikke få tilskud fra GUDP. Det fremgår af bemærkningerne til GUDP-loven, at myndigheder og andre offentlige institutioner end forskningsinstitutioner ikke kan opnå tilskud.

Ja, der skal kun laves et deltagerskema (Skema C) for hver virksomhed. I budgetskemaet laves der til gengæld et budgetskema for hver aktivitet den enkelte virksomhed deltager i (anvendt forskning, udvikling og demonstration).

Nej, det gælder kun for netværksprojekter, der har opnået GUDP-tilskud før 1. januar 2015.

Virksomhedsejere, der ikke har et ansættelsesforhold i virksomheden og ikke udbetaler løn til sig selv kan ikke dokumentere de faktiske omkostninger til arbejdstimer.

I stedet kan de anvende en timesats på mellem kr. 150-350 pr. arbejdstime, de udfører på et projekt, hvor de indgår som udvikler, tekniker eller støttepersonale med opgaver, der er støtteberettigede.

GUDP skal dog forinden godkende virksomhedsejerens egen arbejdsindsat samt selve timesatsen. Arbejdstimerne skal samtidig indgå i selve timeregnskabet.