Barslund mente ikke, at lystfiskere skal til at have lov til at kontrollere andres fisketegn. Men det er betænkeligt, at så stor en procentdel ikke har indløst fisketegn. Kaj Poulsen mente, at der er behov for mere oplysning omkring bødeforhold ved ikke at indløse fisketegn ved fritidsfiskeri. Per Søby Jensen foreslog, at man kunne lave deciderede reklamefilm [...] de gængse reklamefilm. Det har vist sig at virke i bl.a. UK. Per Søby Jensen var enig, i at budskabet med indløsning af fisketegn skal bredt ud til alle. Mange af dem som ser Sportsfiskernes film, har jo oftest allerede fisketegn. Vigtigt at fange dem som ”kun” anvender de gængse reklame-kanaler. Bjørn Wirlander nævnte, at EU & Fiskeriregulering systematisk [...] tendens, at indtægterne er nedadgående. Verner W. Hansen fandt det overraskende, at det ikke er lystfiskerne som er ”mest bagud”. Der er foreninger i ferskvand som kontrollerer fisketegn – det vil være en oplagt mulighed at disse uddannes til tilsvarende i saltvand. Det kan også være en hjælp at få fjernet undtagelsen om, at folkepensionister ikke skal betale
Desuden er der mulighed for indbetaling via internettet på: www.fisketegn.dk. Denne mulighed kan benyttes både af den enkelte private indbetaler og af de udsalgssteder, der indgås aftale med. Som noget nyt kan lystfiskere og fritidsfiskere via et mobilt site – m.fisketegn.dk – købe fisketegn på mobiltelefonen. Her kan man endvidere hente oplysninger om [...] fremgår af tabellen nedenfor: Aktivitet 2013 2014 Rådgivning Ferskvand Rådgivning Marin DFU i alt 0,9 0,6 1,5 0,5 0,7 1,2 Adm. Registre og udsalg mv. Porto, trykning af fisketegn mv. NaturErhvervstyrelsens arbejde for Fiskeplejen Systemdrift (NaturErhverstyrelsen) 2,0 1,4 0,7 0,1 1,8 1,3 0,7 0,1 NaturErhvervstyrelsen i alt 4,2 3,9 Samlet basisdrift [...] både ferskvand og saltvand, samt den samlede administrative ressource i forbindelse med DTU, Aqua’s administration af udsætninger mv. henlagt under dette område. http://www.fisketegn.dk/
er der mulighed for indbetaling via internettet på: www.fisketegn.dk. http://www.fisketegn.dk/ 10 Denne mulighed kan benyttes både af den enkelte private indbetaler og af de udsalgssteder, der indgås aftale med. Som noget nyt kan lystfiskere via et mobilt site – m.fisketegn.dk – købe fisketegn på mobiltelefonen. Her kan man endvidere hente oplysninger [...] 31,5 Fritidsfiskertegn 10,5 10,5 Overførte midler 5,2 3,3 Finanslovsmidler i alt: 48,2 45,3 Tallene er baseret på oplysninger fra bilag 2. Da de forventede indtægter fra fisketegn i 2012 ikke kunne nås bl.a. på grund af, at stigningen i fisketegnspriserne først trådte i kraft den 1. marts 2012; at der er konstateret færre fisketegnsbetalere end forventet
kræver, at der indløses fisketegn, som kan ske på dags-, uge- eller årsbasis – for fritidsfiskeri dog kun på årsbasis. Der blev i 2020 indløst i alt 215.895 fisketegn mod 192.167 i 2019. Der blev i 2020 kontrolleret 2.326 lystfiskere for gyldigt fisketegn, hvilket stort set er på niveau med 2019. Stigningen i salget af fisketegn skyldes sandsynligvis [...] iv kontrol og overvågning af fiskeriet i dansk farvand og sanktioneret overtrædelser. Til gengæld har Covid-19 efter al sandsynlighed været medvirkende til, at salget af fisketegn steg mærkbart i 2020. 2020 var også året, hvor EU og Storbritannien indgik en aftale om forvaltning af fiskeriet som følge af Storbritanniens udtræden af EU. Det vil få betydning [...] 15 5 19 16 Kontrollen er risikobaseret med baggrund i anmeldelser om ulovligt fiskeri, samt historik for ulovligt fiskeri i lokalområderne. Mål for kontrol er bl.a., om fisketegnet er betalt, om de forskellige regler for redskabsbegrænsninger overholdes, samt om der fiskes i zoner og perioder, hvor der er forbud mod fiskeri. Kontrollen er også biologisk
vintermånederne. Bemærkede, at lange perioder med uændret pris på fisketegnet betyder en markant udhuling i forhold til de generelle pris - og lønstigninger. Hvis der skabes en visionær plan for fiskeplejen, som vil kunne nås inden for 5-10 år, kunne man overveje at pris- talsregulere fisketegnet hvert 3.-4. år. Niels Barslund bemærkede, at når udsætnings [...] prisen på fisketegn har været uændret. Det bety- der, at budgettet bliver snævrere, når indtægterne er de samme. Hvis aktivitetsniveau- et skal opretholdes med de samme indtægter, bliver prioriteringsbehovet større år for år. Der er derfor behov for at prioritere og se på mulighederne for at opnå flere midler, evt. ved at prisen for fisketegn følger [...] aktiviteten falder – og det er jo målet, idet vandløbene i henhold til miljømål og EU-krav med tiden skal kunne klare sig selv – vil det nok blive vanskeligere at sælge fisketegn. 6 Max Thomsen mente godt man kunne forsøge sig med en pristalsreguleret brugerbe- taling, idet argumentet er ønsket om at opretholde de forskellige fiskeplejeaktiviteter og
ændring i indsatsen. Endelig finder DAFF/DFF at fiskeplejemidlerne skal styrkes ved at alle pensionister der dyrker rekreativt fiskeri løser fisketegn. Desuden bør prisen på fisketegnet sættes op. Fisketegnet koster mindre end en gang ny line på fiskehjulet! Erhvervet bør bidrage til fiskeplejen! DANSK AMATØRFISKERIFORENING 16 Tak for opmærksomheden
ikke havde betalt lovpligtig fisketegn i 2015 (ikke ml. 10 og 15 % som oplyst på mødet). Fritidsfiskere, som ikke har fisketegn, skyldes typisk, at man har glemt at forlænge. Fiskerikontrollen havde været massivt tilstede ved udslip af regnbueørred fra havbrug. Langt de fleste kontrollerede havde lovpligtigt fisketegn. Mads Christoffersen fortalte [...] nationale midler samt EU midler. I alt godt 60 mio. om året til større projekter fx genslyngning og fjernelse af opstemninger. Verner W. Hansen oplyste, at prisstigningen på fisketegn, som blev indført pr. 1. marts 2012, var målrettet vandløbsrestaurering. Beløbene går til medfinansiering af indsatser i vandplanerne. Niels Barslund bemærkede, at der er [...] NaturErhvervstyrelsen havde noteret, at der er fordelingspolitiske spørgsmål, generelle og mere konkrete spørgsmål. Flemming Kjerulf bemærkede, at potentialet i reklamer for fisketegn måtte ligge i ”krybfiskere”. Hvad kunne kontrollen sige om antallet? Niels Barslund mente, at de økonomiske fremskrivninger var for optimistiske. 6 Peter Geertz oplyste, at
priserne på fisketegn ved en såkaldt PL-regulering, dvs. ud fra pris- og lønudviklingen, hvilket der er mulighed for i henhold til fiskeriloven. Priserne er sidst reguleret i 2012. En PL-regulering af fisketegnspriserne vurderes at kunne give en samlet indtægtsstigning på ca. 5 mio. kr. årligt, hvis nogenlunde samme antal køber fisketegn som i 2019 og [...] 6 mio. kr. fra lystfiskertegn og 9 mio. kr. fra fritidsfiskertegn). Lene Scheel-Bech orienterede indledende om den økonomiske ramme nu og planer fra 2023. Indtægterne fra fisketegn udgjorde i 2019: 37,4 mio. kr. I 2020: 45,2 mio. kr. og i 2021: 39,6 mio. kr. Det var tydeligt, at Corona-effekten i 2020, dvs. hvor væsentligt flere var ude at fiske, ikke [...] fiskeredskaber i saltvand. DTU Aqua har oplyst, at der var behov for mindre justeringer i ”lakse-bekendtgørelserne”. En bekendtgørelsesændring om eventuel prisstigning på fisketegn samt krav til fritidsfiskerne om at forsøge at samle tabte redskaber op forventedes udsendt i høring efter sommerferien. Revision af Mariager Fjord-bekendtgørelsen var så
kysterne Årtiers indsats for snæbel, laks og havørred går tabt til skarv, bæver og sæler Tiltag fra fiskeplejen 2 Økonomien skal på plads Fisketegnet skal pristalsreguleres, og pensionister skal også omfattes Fisketegnet skal promoveres – alt for mange bidrager ikke Resultaterne skal formidles – også forskningsresultaterne. Flere formidlingsmøder i hele
rdenen 25-30 kr. for et årstegn. Desuden, at der burde indføres krav om fisketegn til folkepensionister. Verner Hansen bemærkede, at sportsfiskerne allerede har drøftet dette med Mogens Jensen. Der skelnes i dag, da folkepensionister som er fritidsfiskere skal betale fisketegn. Kan der laves en administrativ prisregulering - bekendtgørelsesændring. [...] indtægterne for både fritidsfiskertegn og lystfiskertegn. Finansministeriet har desuden peget på, at der er hjemmel i fiskeriloven til at anvende fisketegnsmidler til kontrol af fisketegn. Det betyder, at det fulde beløb på finansloven på 4,1 mio. til administration og kontrol er anvendt i 2018 – og fremadrettet. Normalt anvendes ca. 3 mio. kr. til administration [...] Muligvis skal alle rekreative fiskere fremadrettet registrere både fangst og mistede redskaber. Der er et behov for at adressere dette og perspektivere prisstigningen i fisketegn i forhold til dette, da fiskeredskaber er forholdsvis dyre. Niels Barslund supplerede med, at der er indsamlet 50.000 kr. fra lokale lystfiskere i Limfjorden, som kan bruges