dagen. Det forventes, at ordførerne også deltager i mødet. Marine Ingredients Denmark bemærkede, at Fødevarestyrelsen også bør være med til mødet. Landinger i Norge Pelagisk PO oplyste, at ved pelagiske landinger i Norge, er der opstået et problem. Det skyldes, at den norske fiskerikontrol insisterer på at anvende de pejlede mængder som basis for afregningen [...] hygiejneområdet. De vejledende bødestørrelser, der er nævnt i lovforslaget, er såkaldt normalbøder. Disse anvendes ved landingsværdier på mellem 10.000 og 200.000 kroner. For landinger med en værdi på under 10.000 kroner nedsættes bøden med 50 % og for mellemstore og store fangstværdier forhøjes bøden med henholdsvis 50 % og 100 %. Lille fangstværdi (0-10
countries. Effort, landings, value of landings and GVA are given by country. Source: Logbook data and VMS data and data from the Annual Economic report (STECF 2016), processed by WUR, CEFAS, TI, DTU, ILVO, SLU and IFREMER. DEU NLD GBR DNK BEL SWE FRA 0 50 100 150 200 250 0 200 400 600 0.0 0.5 1.0 1.5 0.0 0.2 0.4 0.6 E ffort (days at sea) Landings (tonnes) V [...] 32 8.1 Regional fleet activity (fishing days, effort) .............................................................................. 34 8.2 Fleet activity in effort, landings and landing value ...................................................................... 38 8.2.1 Species targeted ............................................................. [...] The Natura 2000 sites are marked in red/brown (Van Oostenbrugge et al., 2010) Please note difference in scale compared to Figure 8.2 38 8.2 Fleet activity in effort, landings and landing value Over the 2010-2015 period the amount of fishing activities with bottom contacting gear has varied significantly from year to year in the proposed closed areas
countries. Effort, landings, value of landings and GVA are given by country. Source: Logbook data and VMS data and data from the Annual Economic report (STECF 2016), processed by WUR, CEFAS, TI, DTU, ILVO, SLU and IFREMER. DEU NLD GBR DNK BEL SWE FRA 0 50 100 150 200 250 0 200 400 600 0.0 0.5 1.0 1.5 0.0 0.2 0.4 0.6 E ffort (days at sea) Landings (tonnes) V [...] 32 8.1 Regional fleet activity (fishing days, effort) .............................................................................. 34 8.2 Fleet activity in effort, landings and landing value ...................................................................... 38 8.2.1 Species targeted ............................................................. [...] The Natura 2000 sites are marked in red/brown (Van Oostenbrugge et al., 2010) Please note difference in scale compared to Figure 8.2 38 8.2 Fleet activity in effort, landings and landing value Over the 2010-2015 period the amount of fishing activities with bottom contacting gear has varied significantly from year to year in the proposed closed areas
styrelsen vil gerne give området mere opmærksomhed, og derfor skærpes krav til registrering fra 74 og 76. Virksomheder som aftager, skal som udgangspunkt afrapportere pr. landing. Søren Mattesen (Fiskeindustriens Arbejdsgiverforening) bemærkede, at der vil være omkostninger forbundet hermed. Det vil koste et kvarters produktionsstop hvor man skal veje [...] veje container. Hvad vil man opnå hermed? Søren Palle Jensen (NAER) forklarede, at der er et konkret behov for at kunne lukke områder, hvor der er et problem med store landinger af sten. Henrik Lund (DFPO) spurgte, om man ikke bare kan genudlægge sten.? Anja Boye (NAER) understregede at der skal findes en løsning hvor der fremadrettet kan tage hånd om [...] med udvalgte årlige data, fx: areal påvirket af skrabende redskaber, bestanden af blåmuslinger/østers/ fødegrundlagt for fugle, Ålegræs og Makroalger på udvalgte transekter landinger af sten. Konsekvensvurderingen for 14/15 vil efter denne model gælde i 3 år. Miljømyndighedernes data, er ikke gode til forvaltning af areal/fiskeriplanlægning. Karen Timmemann
fisk og kunne derfor ikke kvoteafskrives på nogen enkeltart. FST bemærkede hertil, at det fra udgangen af september 2020 ikke længere ville være muligt at indberette MZZ-landinger. Alle fangster af kvoterede bestande skulle afskrives på de respektive kvoter. Kvoter skulle afskrives på baggrund af opkøbernes afregninger, og denne skulle i henhold til [...] Derudover håbede belgiske og nederlandske fiskere fortsat på, at der kunne blive vedtaget fælles kontrolprogrammer med Danmark, så fisken kunne sendes i transit uden vejning ved landing. Lige nu var arbejdet sat på stand by, da Kommissionen var ved at evaluere de nuværende fælles kontrolprogrammer, der var blevet vedtaget. Nederlandene var dog for nu ikke [...] es kvoteafskrivning på baggrund af prøveresultaterne. FST havde observeret et ændret landingsmønster i Østersøen som følge af prøvetagningsplanernes indførelse, da mange landinger fra polske fartøjer var flyttet fra Bornholm til Polen. Slutteligt gjorde FST erhvervet opmærksom på, at FST siden 1. april havde sammenholdt prøveresultater fra industrilandinger
området og understregede vigtig- heden af ’level playing field’. DEP fortalte, at de norske myndigheders kontrol af pe- lagiske landinger lå under det aftalte niveau i kyststatsregi, ligesom den fysiske kontrol af demersale landinger var lav, men at det hang sammen med, at der fandtes mange og vanskeligt tilgængelige landingspladser i Norge, hvilket besv [...] Norske uregelmæssigheder med kvoteafskriv- ning MID (Marc Eskelund) fortalte, at der henover sommeren havde været fokus på uover- ensstemmelser mellem tallene for de norske landinger, og hvad der blev eksporteret da der i Norge var blevet udført en uafhængig undersøgelse af uregelmæssighederne. Des- uden havde norske myndigheder besøgt den danske fisk
bestanden. Norge har det svært med RTM fiskeriet, og kan ikke umiddelbart give opbakning til en stor kvote til dette formål. Norge mener ikke, at et fiskeri hvor 98% af landingerne stammer fra et område, giver et retvisende billede af bestanden i hele Nordsøen. 4 Der vil i de kommende måneder være flere møder om forvaltning i Lottes gruppe. DTU Aqua [...] erhvervet over de særlige problemstillinger man ser, og hvad vi især skal være opmærksomme på. DFPO indskød, at processen bør deles op. Først industrifiskeri og usorterede landinger inkl. sild og makrel. Konsumfiskeriet er noget andet og bør behandles for sig selv. MID ønskede at se noget på skrift, så de kunne forholde sig til materialet. Dagsordenspunkt
Dagsordenspunkt 5. Kontrolnyt NaturErhvervstyrelsen oplyste i forlængelse af sidst, at kontrollen havde fundet et par landinger, hvor fangsten havde bestået af alt for lidt brisling og alt for meget sild. Der var på seneste ikke set landinger med lignende fangstsammensætning. Dagsordenspunkt 6. Eventuelt Sperling: Danmarks Fiskeriforening spurgte til status
tid haft et ønske om, at fisken efter landing kan transporteres direkte til køber. Dvs. tilladelse til at fravige kravet om, at fisken efter salg på fartøjet skal ind over auktionen. Det er dette ønske, som nu imødekommes. NaturErhvervstyrelsen bemærkede, at auktionerne har oplyst, at omfanget af sådanne landinger vil være ca. 300 pr. år med deltagelse
til fiskeren om ”Fuldmagtsrettigheder” til fartøjets data. Fiskeren logger igen ind på AKS, og bekræfter ansøgningen. ”Opvejer” har nu ”Fuldmagtrettigheder” til fartøjets ”Landings- erklæring” og ”Logbog”. *Opvejer kan være en samlecentral, en auktion eller en anden registreret 1. håndsopkøber, der modtager og opvejer fangsten.