ferskvand. Udøvelse af rekreativt fiskeri kræver, at der indløses fisketegn, som kan ske på dags-, uge- eller års- basis – for fritidsfiskeri dog kun på årsbasis. Der blev i 2019 indløst i alt 192.167 fisketegn mod 189.180 i 2018. Der blev i 2019 kontrolleret 2.310 lystfiskere for gyldigt fisketegn, hvilket er 27 pct. færre end i 2018. Kontrollen er risikobaseret [...] risikobaseret med baggrund i anmeldelser om ulovligt fiskeri, samt historik for ulov- ligt fiskeri i lokalområderne. Mål for kontrol er bl.a., om fisketegnet er betalt, om de forskellige reg- ler for redskabsbegrænsninger overholdes, samt om der fiskes i zoner og perioder, hvor der er for- bud mod fiskeri. Kontrollen er også biologisk motiveret. Det kan have [...] der tages i bevaring. Langt de fleste overtrædelsessager vedrører anvendelse af ulovlige redskaber eller manglende mærkning. En mindre del skyldes manglende indløsning af fisketegn. Trods nedgangen i antal kontroller, har tendensen været flere kontrollerede redskaber pr. kontrolforretning end tidligere. Ud over den egentlige kontrol informerer Fiske
ferskvand. Udøvelse af rekreativt fiskeri kræver, at der indløses fisketegn, som kan ske på dags-, uge- eller årsbasis – for fritidsfiskeri dog kun på årsbasis. Der blev i 2018 indløst i alt 189.180 fisketegn mod 188.504 i 2017. Der blev i 2018 kontrolleret 3.179 lystfiskere for gyldigt fisketegn, hvilket er 29 pct. færre end i 2017. Kontrollen er risikobaseret [...] risikobaseret med baggrund i anmeldelser om ulovligt fiskeri, samt historik for ulovligt fiskeri i lokalområderne. Mål for kontrol er bl.a., om fisketegnet er betalt, om de forskellige regler for redskabsbegrænsninger overholdes, samt om der fiskes i zoner og perioder, hvor der er forbud mod fiskeri. Kontrollen er også biologisk motiveret. Det kan have vidtgående [...] faldet i alle årene. Langt de fleste overtrædelsessager vedrører anvendelse af ulovlige redskaber eller manglende mærkning. En mindre del skyldes manglende indløsning af fisketegn. I 2018 havde 14 af de kontrollerede fritidsfiskere ikke indbetalt gyldigt fiskeplejebidrag, mens det tilsvarende tal for fritidsfiskere er 17. Der er i begge tilfælde tale
forbindelse med køb af fisketegn. Kim Kjær bemærkede, at det god ide evt. via en app, som det kendes på erhvervsfiskeri. Henrik S Lund tilføjede, at man skal vide, hvad data bruges til. Kaare M. Ebert syntes, det var en god idé, men advarede mod, at et formelt krav om indberetning kunne begrænse lysten til at købe fisketegnet. Derfor burde det i givet [...] konference, men kunne tænke sig en belysning af konflikter/divergerende synspunkter. Max Thomsen foreslog, at man undersøgte, hvordan man kan motivere flere til at betale fisketegn. Bjørn Wirlander forslog, at et katalog over mulige projekter/ideer blev udarbejdet af DTU Aqua. Dette kunne danne udgangspunkt for drøftelserne. Det blev foreslået, at der [...] eriet, og ønskede forslag til, hvordan vi får vi kontakt til turbådene – er de organiserede? Anders Koed foreslog, at man kunne lave indberetningspligt ved indløsning af fisketegn. Kaare M. Ebert bemærkede, at lystfiskerne er klar til regulering hvis det kan dokumenteres, at der er et problem. Men man skulle overveje, hvad giver værdi til samfundet
turisme og ville gerne have bidraget til hvordan det kunne udvikles. 1 http://fvm.dk/fiskeri/indsatsomraader/lystfiskeri-og-fisketegn/vision-for-lyst-og-fritidsfiskeri/ http://fvm.dk/fiskeri/indsatsomraader/lystfiskeri-og-fisketegn/vision-for-lyst-og-fritidsfiskeri/ 7 Jakob Munkhøj Nielsen oplyste, at forslaget var noteret – arbejdet i task forcen er endnu [...] omkring proces for visionen. Det blev endvidere bemærket, at hvis der foretages for mange begrænsninger i garnfiskeriet, kan konsekvensen være, at færre fritidsfiskere vil købe fisketegn. Jakob Munkhøj Nielsen bemærkede, at han satte pris på den åbne og ærlige dialog, og ville tage udvalgets bemærkninger med til orientering af ministeren og departementet. [...] gjort meget for at få enderne til at mødes. En mulighed for at udfylde det økonomiske hul i Handlingsplanen for 11 Fiskepleje 2015 kunne være en evt. pristalsregulering af fisketegn. Der er hjemmel i fiskeriloven til at foretage en pristalsregulering under hensyn til pris- og lønudviklingen. [Der henvises til drøftelsen under punkt 5c.] Anders Koed oplyste
udgangen af august måned i 2013 og 2014 mangler der i 2015 ca. 400.000 kr. i de samlede indtægter fra fisketegn. Vi håber på at kunne nå samme niveau som de tidligere år, men det kan være hensigtsmæssigt at oplyse om og opfordre til at købe fisketegn. Det forventes, at der vil være et udkast til handlingsplan for 2016, klar i løbet af november måned [...] måned. Kaare Manniche Ebert oplyste, at man i England har haft gode erfaringer med direkte at reklamere for fisketegn via TV spots, hvorefter fisketegnsbetalingerne gik op. Lene Scheel-Bech bekræftede, at alle har en opgave i at oplyse om fisketegn. Bjørn Wirlander oplyste, at NaturErhvervstyrelsen er blevet bedt om at skrive en leder til et tillæg til Politiken [...] eventuelt kan tages ved drøftelsen af den næste treårige planperiode for fiskeplejen. Max Thomsen henviste til det tidligere forslag om, at pensionister også skal betale for fisketegn. Niels Barslund påpegede, at fritidsfiskerne bliver ældre og ældre uden, at der sker rekruttering af yngre fiskere. Kaare Manniche Ebert foreslog, at der i regi af Fiskeplejen
juli 2008. Prisen for fisketegn stiger pr. 1. januar 2009 – meddelelse her- om er sendt til udvalget. Vagn Gram spurgte om det var korrekt, at de betalinger via PBS, som betales i december 2008 til ”gammel” pris var gyldige 12 måneder frem. 7 Lene Jensen Scheel-Bech bekræftede dette, idet den nye pris først gælder ved køb af fisketegn fra den 1. januar [...] Drøftelse af Handlingsplanen for Fiskepleje 2009 Birgit Bolgann oplyste, at rammerne for den igangværende Handlingsplan for perioden 2008-2010 blev lagt sidste år. Da prisen på fisketegn stiger med 10 % pr. 1. januar 2009, forventes en indtægts- stigning i 2009. I lyset af en forventning om mulighed for mindre justeringer af den igangværende 3-årige plan,
2019) må formentlig tilskrives corona-situationen, hvor der er sket en stigning i antallet af indløste fisketegn, hvoraf lystfiskertegnene udgør ca. 5,3 mio. kr., mens fritidsfiskertegnene udgør ca. 700.000 kr. Forventeligt vil der blive indløst fisketegn svarende til ca. 2. mio. kr. (lig tidligere år) i resten af 2020. 3 Kaare M. Ebert spurgte ind til [...] pristalsregulering, som tidligere er drøftet i udvalget. DSF mener stadig, at dette er relevant. Af Fiskeriloven fremgår, at alderspensionister er undtaget for at indløse fisketegn. Der er måske nogle penge at hente der, hvis også pensionister skal købe lystfiskertegn. Mikkel Stage oplyste, at der i Fiskeriloven er mulighed for at PL-regulere taksterne [...] afhængig af fødselsåret. Da pensionsalderen er ændret flere gange de senere år, vil man kunne forvente at se et fald i antallet af borgere, som er fritaget fra at indløse fisketegn. Arne Rusbjerg bemærkede, at fritidsfiskerne er positive over for, at der kommer en prisstigning på fiskertegn, samt at også pensionister skal betale for lystfiskertegn. Arne
e- re. Manglede opgørelse over, hvor mange lystfiskere som ikke betaler fisketegn. Tom Donbæk tilsluttede sig forslaget om en mere tydelig opdeling af manglende fisketegnsbeta- ling vedrørende henholdsvis lystfiskeri og fritidsfiskeri. Mik Jensen nævnte, at manglende fisketegn ikke er en overtrædelse, som medfører sanktion, hvor- for den ikke indgår [...] tidshorisont vil være opfyldt, idet det går godt med fiskebestandene i rigtig mange vandløb. Til den tid vil udsætnings- mulighederne derfor være mindre og behovet for at betale fisketegn nok også mindre. Peter Geertz-Hansen svarede, at det er for tidligt at tale om en succes på alle områder. Det er rig- tigt, at ørredbestandene mange steder går fremad og at
på fisketegn ved en PL-regulering, dvs. ud fra pris- og lønudviklingen. Priserne blev sidst reguleret pr. 1. marts 2012. FVM har hjemmel i fiskeriloven til at regulere fisketegnspriserne i forhold til pris- og lønudviklingen og planlægger at igangsætte et arbejde hermed. Udvalget udtrykte enighed i, at der foretages en prisstigning på fisketegn. Det [...] Udkast til planen for 2022 var fremsendt til udvalget den 16. november. Der var tale om 3. år af den 3 årige plan for perioden 2020-22. 4 På grund af mindre indtægter fra fisketegn end forudset, kan det forventes, at der skal skæres i den udsendte plan, for at økonomien kan hænge sammen. På den baggrund foreslog FVM at færdiggøre planen i starten af
på fisketegn ved en PL-regulering, dvs. ud fra pris- og lønudviklingen. Priserne blev sidst reguleret pr. 1. marts 2012. FVM har hjemmel i fiskeriloven til at regulere fisketegnspriserne i forhold til pris- og lønudviklingen og planlægger at igangsætte et arbejde hermed. Udvalget udtrykte enighed i, at der foretages en prisstigning på fisketegn. Det [...] Udkast til planen for 2022 var fremsendt til udvalget den 16. november. Der var tale om 3. år af den 3 årige plan for perioden 2020-22. 4 På grund af mindre indtægter fra fisketegn end forudset, kan det forventes, at der skal skæres i den udsendte plan, for at økonomien kan hænge sammen. På den baggrund foreslog FVM at færdiggøre planen i starten af