Vejledning vedr. aktivitetskravet i blåmuslinge- og østersfiskeriet

Erhvervsfiskeri

I 2019 blev der indført et aktivitetskrav for fartøjer i muslinge- og østersfiskeriet.

Det fremgår  af §16 i bekendtgørelse nr. 2298 af 3. december 2021 om regulering af fiskeri efter muslinger og østers. Hensigten med aktivitetskravet er at sikre, at alle fartøjer, som har en eller flere Fartøjstilladelsesandel (FTA) til muslinge- og/eller østersfiskeri er aktive i fiskeriet. Ved ”aktiv” forstås, at alle fartøjer med FTA skal fiske og lande muslinger og østers svarende til en andel af værdien af de FTA, der er placeret på fartøjet.

Et fartøj med blåmusling-FTA opfylder aktivitetskravet, hvis der fra fartøjet fiskes og landes rationsmængder, svarende til 25 procent af værdien af de gennemsnitlige samlede landinger af blåmusling pr. FTA for hhv. fiskeri i Limfjorden, og for Isefjord, Bælthavet og vestlige Østersø. Et fartøj med østers-FTA opfylder aktivitetskravet, hvis der fra fartøjet fiskes og landes årsmængder, svarende til 25 procent af værdien af den tildelte årsmængde. Et fartøj med både blåmusling- og østers-FTA opfylder aktivitetskravet, hvis der fra fartøjet fiskes og landes års- og rationsmængder, svarende til 25 procent af de sammenlagte værdier af blåmusling og østers pr. FTA.

Værdien af blåmuslinger og østers opgøres årligt ved afslutningen af hver fiskerisæson, og det er værdien fra den foregående sæson, som er udgangspunktet for beregningen af, om det enkelte fartøj opfylder aktivitetskravet i indeværende sæson. Beregningen af fartøjets aktivitetsprocent ift. kravet i § 16 sker ved afslutningen af fiskerisæsonen. Såfremt et fartøj har både blåmuslinger og østers FTA sker beregningen efter den 1. juli for de sammenlagte værdier af begge fiskerier.

Gennemsnittet af de samlede landinger af blåmuslinger pr. FTA for foregående sæson i Isefjord, i Bælthavet og vestlige Østersø er beregnet til 957.015 kr. på grundlag af afregningspriserne i Fiskeristyrelsens register for sæsonen 2023/24. Et fartøj, hvorpå der placeret FTA til skeri efter blåmuslinger i Isefjord, i Bælthavet og vestlige Østersø, skal således ske og lande årsmængder af blåmusling svarende til mindst 239.254 kr. pr. FTA for blåmuslinger, som er registreret på fartøjet, for at kunne efterleve aktivitetskravet i 2024/25.

Værdien af den gennemsnitlige landede mængde blåmusling pr. FTA for foregående sæson i Limfjorden er beregnet til 261.019 kr. på grundlag af afregningspriserne i Fiskeristyrelsens register for sæsonen 2023/24. Et fartøj, hvorpå der placeret FTA til skeri efter blåmuslinger i Limfjorden, skal således ske og lande rationsmængder af blåmusling, svarende til mindst 65.255 kr. pr. FTA for blåmuslinger, som er registreret på fartøjet, for at kunne efterleve aktivitetskravet i 2024/25.

Gennemsnitsprisen på østers i Limfjorden i foregående sæson er beregnet til 0 kr. pr. kg. Gennemsnitsprisen er beregnet på grundlag af afregningspriserne i Fiskeristyrelsens register for sæsonen 2023/24. Årsmængden pr. FTA østers i Limfjorden for sæson 2023/24 er 0 kg. Et fartøj, hvorpå der placeret FTA til skeri efter østers, skal således ske og lande årsmængder af østers svarende til mindst 0 kr. pr. FTA for østers, som er registreret på fartøjet, for at kunne efterleve aktivitetskravet i 2024/25. Østersfiskeriet i Limfjorden har siden sæson 2021/2022 været suspenderet.

Fartøjer, som både har blåmuslinge- og østers FTA skal, for at leve op til aktivitetskravet, ske og lande års- og rationsmængder af østers og/eller blåmusling for værdier svarende til de sammenlagte værdier af blåmusling og østers. Eksempel: Et fartøj, som råder over 2 blåmusling-FTA og 2 østers-FTA skal således lande årsmængder af blåmuslinger og/eller østers for i alt (2 x 65.255 kr.) + (2 x 0 kr.) = 130.510 kr. for at leve op til aktivitetskravet.

Fartøjer, som ikke opfylder aktivitetskravet vil i den efterfølgende fiskerisæson få nedskrevet de mængder, der tildeles per FTA, jf. § 16, stk. 5-7.

Opfylder man ikke aktivitetskravet, er det muligt at søge om dispensation efter §§ 17 og 18, såfremt det på grund af fartøjsudskiftning, havari, fiskeristop, fiskerirelateret uddannelse, fartøjsførerens sygdom el.lign. eller varetagelse af tillidspost i fiskeriets organisationer eller som følge af modernisering ikke har været muligt at fiske og lande de krævede mængder. Ansøgningen skal indsendes til Fiskeristyrelsen inden udgangen af den pågældende fiskerisæson.