På denne side kan du finde information og ansøgningsskemaer om indførsel, udskiftning, modernisering samt registrering af fiskerifartøjer. 

Fartøjer der anvendes til erhvervsmæssig fiskeri skal have den fornødne kapacitet, før fartøjet kan anvendes. Du kan her finde oplysninger om de krav, der stilles til et fartøjs kapacitet. Du kan også finde oplysning om registrering af de redskaber, fartøjet anvender.

Kapacitetstilladelse

Fiskeriindsatsen styres blandt andet gennem fiskeriflådens samlede kapacitet. Derfor må et fartøj kun anvendes til erhvervsfiskeri, hvis der er givet en tilladelse af Fiskeristyrelsen. Ændringer af fartøjer med en kapacitetstilladelse, som medfører en forøgelse af tonnagen, maskinkraften, målene, mv., skal godkendes af Fiskeristyrelsen. Det sker ved, at der bliver udstedt en ny kapacitetstilladelse.

Der bliver for tiden ikke givet tilladelse til at udvide fiskeflådens samlede kapacitet. Hvis man fx ønsker at bygge et nyt fartøj, vil man kun få tilladelse, hvis der tages mindst en tilsvarende – og i mange tilfælde en større – mængde kapacitet ud af flåden, end der sættes ind.

Ledig kapacitet kan overdrages ved at afgive en erklæring om det.

Kapacitetserklæring

Kapacitet i forbindelse med om-måling af fartøjer

Alle fartøjer uanset længde skal selv indkøbe den nødvendige kapacitet. Der kan ikke søges om kapacitet af Fiskeristyrelsen. Styrelsen ikke har ledig kapacitet at tildele, da ledig kapacitet er placeret i kapacitetsfonden, og reserveret yngre fiskere.

Kapacitetsbetingelser

Ansøger skal være opmærksom på at ansøgning om indførsel, udskiftning, modernisering samt registrering af fiskefartøjer alene vedrører ansøgers mulighed for at anvende disponibel kapacitet i overensstemmelse med bestemmelserne i kapacitetsbekendtgørelsen.

Ansøgere, der har modtaget støtte under brexit-ordningen ’Kompensation for kvoteværditab’, bør sikre sig, at kapacitetsændringen kan ske inden for reglerne Jf. § 17 x stk. 1 nr. 7, og stk. 2-3 i kapacitetsbekendtgørelsen.

I kapacitetsbetingelsen gælder det blandt andet, at ansøgere, der modtager mere end 30.000 EUR (ca. 223.000 kroner) i kompensation for kvoteværditab, ikke må forøge deres aktive kapacitet, ud over deres individuelt fastsatte kapacitetsloft, indtil tre år efter udbetaling, med mindre udvidelsen er omfattet af en nærmere defineret undtagelse. For yderligere information om kapacitetsbetingelsen henvises til afsnit 7.3 i ordningens vejledning.

Det er ansøgers ansvar, at kapacitetsbetingelsen overholdes. Brud på kapacitetsbetingelsen kan medføre krav om tilbagebetaling af kompensation.

Fiskeristyrelsen kan ikke træffe forhåndsafgørelser om, hvorvidt en given indsats kan gennemføres inden for reglerne i kapacitetsbetingelsen. Fiskeristyrelsen vil alene bistå med generel vejledning om reglerne. Dette kan gøres ved at kontakte Fiskeristyrelsens tilskudskontor på tilskud@fiskeristyrelsen.dk  eller telefon 72 18 58 50.

Ansøgere, der har modtaget støtte til ophugning af et fartøj, skal også være opmærksomme på at overholde gældende regler for registrering af nye fartøjer og forøgelse af kapacitet på eksisterende fartøjer under den pågældende ophugningsordning. For ophugning af fiskefartøjer som følge af brexit fremgår reglerne af BEK nr. 1262 af 09/09/2022. For ophugning af fiskefartøjer til torskefiskere i Østersøen fremgår reglerne af BEK nr. 1505 af 09/12/2022.

Modernisering og udskiftning af fartøjer

Udskiftning af fartøj

Tilladelse til udskiftning af fartøj skal udnyttes senest 9 måneder efter udstedelsesdato, jf. kapacitetsbekendtgørelsens § 11, stk. 4. Det er et krav, at der anvendes et ansøgningsskema i forbindelse med udskiftning af fartøj.

Kapacitetsansøgningsskema - Indførsel

Kapacitetsansøgningsskema - Modernisering

Forbud mod ombygning til bomtrawler

Fiskeristyrelsen skal præcisere, at det er forbudt at ombygge eller omrigge fartøjer således, at det bliver muligt at fiske med bomtrawl, jf. kapacitetsbekendtgørelsens § 15, stk. 2.

Læs nærmere herom i § 15 i bekendtgørelse nr. 1302 af 15. juni 2021 om fartøjer, der anvendes til erhvervsmæssigt fiskeri i saltvan (kapacitetsbekendtgørelsen) 

Registrering - fartøjer og redskaber

Fartøjer, der driver erhvervsfiskeri, skal både være registreret i Søfartsstyrelsen og Fiskeristyrelsens fartøjsregister.

Fartøjsregisterskema

Fartøjsregisterskema

Vejledning til at udfylde fartøjsregisterskema

Det påhviler ejeren af fartøjet skriftligt at indsende et nyt skema ved eventuelle ændringer på fartøjet.

Registrering af motoreffekten i Fiskeristyrelsens Fartøjsregister

Der er konstateret uoverensstemmelser mellem Fiskeristyrelsens Fartøjsregister og Søfartsstyrelsens Skibsregister i forbindelse med registrering af motoreffekt. Der er således for nogle fartøjer registreret én motoreffekt i Fiskeristyrelsens Fartøjsregister og en anden motoreffekt hos Søfartsstyrelsens Skibsregister.

Fiskeristyrelsen vil derfor nu kontakte de pågældende fartøjsejere over e-boks eller pr. almindelig brev, hvori fartøjsejerne vil blive bedt om at sende dokumentation for den korrekte maksimale effekt af det pågældende fartøjs motor. I brevet står det nærmere beskrevet, hvad fartøjsejeren skal gøre, såfremt den korrekte motoreffekt er registreret i henholdsvis Søfartsstyrelsen Skibsregister eller Fiskeristyrelsens Fartøjsregister. Bemærk, at fartøjer, der anvendes til erhvervsmæssigt fiskeri skal være registreret i Fiskeristyrelsens Fartøjsregister med korrekt angivelse af motoreffekten.

Nedbremsning af motorkraft før installation på fartøj

I kapacitetsbekendtgørelsen er der forbud mod nedbremsning af en motors kraft inden den bliver installeret på et fiskefartøj. På baggrund af en konkret forespørgsel præciseres det hermed, at effekten på en motor kan nedbremses af andre professionelle aktører – såsom fabrikanter, leverandører og servicevirksomheder – udover motorfabrikanten, inden installation på fartøjet

Forbuddet mod nedbremsning af skibsmotorer er bl.a. fastsat i kapacitetsbekendtgørelsens § 11, stk. 3. Det følger heraf, at en motor ikke må være nedbremset, når fartøjet anvendes til erhvervsmæssigt fiskeri

Fiskeristyrelsen kan oplyse, at nedbremsningsforbuddet skal forstås således, at det ikke kun er den oprindelige motorfabrikant, men også andre professionelle aktører – såsom fabrikanter, leverandører og servicevirksomheder – der kan fastsætte effekten på en motor, som skal installeres på et fiskerfartøj. Dog under forudsætning af, at den fornødne motordokumentation er tilpasset motorens indstillinger og motoreffekt forud for fysisk installation af motoren på fartøjet.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Fiskeristyrelsen på tlf. 72 18 56 00 eller sende en e-mail til mail@fiskeristyrelsen.dk.