Publiceret 21. december 2023
have en bifangst af torsk på 10 pct. pr. landing. Hvis denne bifangstgrænse overskrides på 2 på hinanden følgende landinger, eller 3 gange i alt, eller hvis bifangsten af torsk i en enkelt landing overskrider 20 pct., må fartøjet ikke udøve nogen form for fiskeri i 15 dage umiddelbart efter den seneste landing. Såfremt vilkåret ikke overholdes, medfører [...] bifangst af torsk på 30 pct. pr. landing. Bifangstgrænsen på 30 pct. pr. landing kan overskrides, såfremt den samlede bifangst af torsk i levende vægt er på 50 kg. eller derunder. Hvis denne bifangstgrænse overskrides på 2 på hinanden følgende landinger, eller 3 gange i alt, eller hvis bifangsten af torsk i en enkelt landing overskrider 40 pct., må fartøjet [...] have en bifangst af torsk på 10 pct. pr. landing. Hvis denne bifangstgrænse overskrides på 2 på hinanden følgende landinger, eller 3 gange i alt, eller hvis bifangsten af torsk i en enkelt landing overskrider 20 pct., må fartøjet ikke udøve nogen form for fiskeri i 15 dage umiddelbart efter den seneste landing. Såfremt vilkåret ikke overholdes, medfører
Publiceret 4. juli 2023
kontrolleret enten til søs eller ved landing. I det pelagiske fiskeri var der 528 landinger af arter som sild, makrel og hestemakrel, og der blev gennemført fysisk kontrol af 45 landinger. I industrifiskeriet, som omfatter eksempelvis arterne tobis, sperling, brisling og blåhvilling, var der i 2022 1.557 landinger, hvoraf 163 blev kontrolleret. Fisk [...] af det erhvervsmæssige fiskeri foregår især som kontrol af fartøjer til søs, kontrol i havn ved landing, og hos opkøbere. Udvalgte nøgletal for erhvervsfiskeriet i 2022: Der blev gennemført i alt 2.273 fartøjskontroller, herunder 1.868 kontroller ved landing i havn og 405 kontroller til søs. Der blev landet 57.548 tons i konsumfiskeriet efter demersale
Publiceret 21. december 2023
betyder, at der er stor forskel i de landede mængder af fisk og antallet af landinger i de enkelte havne, der er tilknyttet Fiskeristyrelsens regionale kontrol. Det forventes, at antallet af landinger af fisk i Danmark fortsat vil være faldende i de kommende år, og at landingerne af fisk i højere og højere grad samles i havnene fortrinsvist i den nordvestlige
Publiceret 30. maj 2024
tredjeplads. Her blev der landet 55.446 tons fisk og skaldyr. På fjerdepladsen ligger havnen i Hvide Sande, hvor den samlede mængde landinger i 2023 nåede op på 40.514 tons. Femtepladsen indtages af Grenå Havn. Her udgjorde landingerne i 2023 i alt 31.230 tons. I alt blev der landet fisk og skaldyr til konsum og industri for 3,4 mia. kroner i de fem havne tilsammen
Publiceret 30. maj 2024
af hyttefade, opbevaringsruser eller lignende. Ålefiskere uden landinger kan beholde deres tilladelse På baggrund af den forlængende og ændrede lukkeperiode for ålefiskeriet, kan ålefiskere med tilladelse til erhvervsmæssigt fiskeri af ål, beholde deres åletilladelse næste år uden landinger af ål i 2024. Det betyder, at lukkeperioden for 2024-2025 kan
Publiceret 29. september 2023
er eller lignende. Læs ålestopbekendtgørelsen for 2023/2024 Læs mere om reglerne for erhvervsfiskeri af ål Erhvervsfiskere med åletilladelse får dispensation fra krav om landinger i 2023 For at få forlænget sin ålefiskeritilladelse er der ifølge reglerne krav om, at man skal kunne dokumentere, at man har landet ål det forgange år jf. § 19, stk. 2 i [...] i Producentorganisation (FSK-PO) er der derfor givet dispensation fra kravet om, at fiskere med tilladelse til erhvervsmæssigt fiskeri af ål i saltvand, skal dokumentere landinger i 2023 for at bibeholde deres tilladelse til fiskeri af ål i 2024. Ålefiskere med tilladelse til erhvervsmæssigt ålefiskeri vil derfor automatisk få en ny tilladelse tilsendt
Publiceret 1. marts 2024
søstjerner, fra 1. juni 2024 skal melde ankomst til Fiskeristyrelsen mindst 2 timer før ankomst til havn. Endvidere skal prøvetagningsplanerne overholdes, hvorfor der skal ske landing ved et af Fiskeristyrelsens godkendte halvautomatiske prøveudtag, hvor der af opkøber udtages og sorteres prøver til artsbestemmelse. Fartøjer, der allerede har tilladelse [...] udbredelse vil gælde fra tidspunktet for udstedelsen af den opdaterede tilladelse. Prøvetagningsplanerne Prøvetagningsplanerne har til formål at sikre korrekt prøveudtagning ved landinger, således at transportdokumenter, salgsnotaer, overtagelseserklæringer og landingserklæringer kan blive udfyldt med korrekt artssammensætning, så korrekt kvoterapportering
Publiceret 16. januar 2023
planlagt til uge 18-21, 2023. Præcise startdatoer for begge perioder aftales hurtigst muligt efter udvælgelse af fartøj. Der kan udelukkende fanges tobis til mærkning og ikke til landing under tobismærkningstogtet. Projektet gennemføres af DTU Aqua, som ved udførelse af mærkningstogtet ønsker at opnå fysiske beviser for tobisens migrationer indenfor og mellem [...] fartøjer, som ønsker at komme i betragtning til at deltage i mærkningstogtet: Fartøjets besætning skal have erfaring med tobisfiskeri. Der kan ikke fiskes efter tobis til landing under forsøget, ej heller på egen kvote. Fartøjet skal på samme togt have mulighed for at kunne anvende både en modificeret muslingeskraber, som stilles til rådighed af DTU
Publiceret 23. marts 2023
onen i perioden uge 18-22. Præcise startdatoer for perioden aftales hurtigst muligt efter udvælgelse af fartøj. Der kan udelukkende fanges tobis til mærkning, og ikke til landing, under tobismærkningstogtet. Projektet gennemføres af DTU Aqua, som ved udførelse af forsøget ønsker at opnå fysiske beviser for tobisens migrationer indenfor og mellem fo [...] krav til fartøjer, som ønsker at komme i betragtning til at deltage i forsøget: Fartøjets besætning skal have erfaring med tobisfiskeri. Der kan ikke fiskes efter tobis til landing under forsøget, ej heller på egen kvote. Fartøjet skal under togtdagene medbringe og kunne anvende både eget tobisredskab samt en modificeret muslingskraber som stilles til
Publiceret 2. maj 2024
ag og akustik-transekter for perioden aftales hurtigst muligt efter udvælgelse af fartøj. Der kan udelukkende fanges en mindre prøve af brisling til opmåling, og ikke til landing, under akustiktogtet. Projektet gennemføres af DPPO og DTU Aqua, som ved udførelse af forsøget ønsker at teste anvendelse af videnskabelige akustikinstrumenter på fiskefartøj [...] let kunne lagres og overføres til ekstern harddisk. Fartøjets besætning skal have erfaring med akustik og brislingefiskeri i Nordsøen. Der kan ikke fiskes efter brisling til landing under forsøget, ej heller på egen kvote. Fartøjet skal under togtdagene medbringe og kunne anvende eget trawl, der er modificeret, så det muliggøre små fangster af brisling