Kritisk fejl konstateret i dataudveksling hos fiskefartøjer, der anvender transciever af typen ”SailerOne” fra Thrane&Thrane model ”Cobham” 3026X

30-03-2023

Fiskeristyrelsen har konstateret, at der er en kritisk fejl i GPS-komponenten i ovenstående type transceiver. Fejlen betyder, at Fiskeristyrelsen ikke kan modtage korrekte positionsdata fra de fartøjer, der anvender ovenstående type transceiver. Når et dansk fiskefartøj fisker udenfor danske farvande, betyder det ligeledes, at udvekslingen af positionsdata til den kyststat, der fiskes i, vil være forkert.

Ifølge reglerne (Bekendtgørelse om overvågning af fiskerfartøjer via satellit [1]) skal fartøjsføreren sikre, at fartøjets fartøjsovervågningsenhed VMS (FOE) altid er funktionsdygtig, og at der mindst én gang i timen transmitteres korrekte positionsmeddelelser, som indeholder: Fartøjets identitet, position, kurs og fart samt tidspunkt for måling heraf.

Ejere af fiskefartøjer, der anvender ” SailerOne” fra Thrane&Thrane model ”Cobham” 3026, bør derfor hurtigst muligt udskifte deres transciever.

Fejlen er opstået i søndags (søndag den 26. marts 2023) i forbindelse med skift til sommertid.  Årsagen til fejlen er formentlig, at hardwaren er blevet for gammel. Mellem 60 og ca. 250 fiskefartøjer formodes at anvende de fejlbehæftede transceivere. Nogle af de disse fiskefartøjer kan dog allerede have fået udskiftet det gamle GPS-modul og vil dermed ikke være ramt fra transmissionsproblemet.

Berørte fiskere bør derfor hurtigst muligt anskaffe en ny transciever, der anvender Iridium satellitsystemet.

Udskiftning af transciveren skal ske snarest muligt. Efter §6 i bekendtgørelsen om overvågning af fiskerfartøjer via satellit er det fastsat, at det er forbudt at påbegynde en fangstrejse eller deltage i enhver form for fiskeri, hvis fartøjets FOE (VMS) ikke virker. Fra det tidspunkt, hvor fartøjsføreren eller dennes repræsentant konstaterer eller underrettes om, at FOE ikke virker, skal den pågældende påse følgende:

  1. Fiskeriet straks indstilles.
  2. Alle redskaber straks tages om bord.
  3. Fartøjet sejles i havn med henblik på reparation af FOE.

Fiskeristyrelsen har forståelse for, at der er opstået en ekstraordinær situation, hvorfor fartøjerne tillades at forlade havn, på trods af der ikke modtages korrekte positionsdata.

Fiskeristyrelsen vil indtil videre følge udviklingen tæt, og vil være i dialog med fiskeriforeninger omkring ovenstående problemstilling.

 

[1] BEK nr. 1075 af 20/11/2012 Bekendtgørelse om overvågning af fiskerfartøjer via satellit.